3.7

Rushmore

Max Fischer är en tonåring med mycket talang. Tack vare ett stipendium går han i tionde klass på den förnäma privatskolan Rushmore Academy. Han är inte precis någon stjärnelev utan snarare en av skolans besvärligaste elever, trots att han är redaktör för skoltidningen och ordförande i åtskilliga klubbar och föreningar. Max blir vän med den deprimerade och förmögne fabriksägaren Herman Blume och blir dessutom förälskad i lärarinnan och änkan Rosemary Cross.

Originaltitel Rushmore
Regissör Wes Anderson
Manus Wes Anderson, Owen Wilson
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Jason Schwartzman, Bill Murray, Olivia Williams, Seymour Cassel, Brian Cox, Mason Gamble, Sara Tanaka, Stephen McCole, Connie Nielsen, Luke Wilson, Dipak Pallana, Andrew Wilson, Marietta Marich, Ronnie McCawley, Keith McCawley

Skapad 2019-11-09 av dirtypoison
Rushmore är Wes Andersons andra film och hjälpte Wes Anderson att bli en omtalad regissör. Tack vare denna film så fick Bill Murray tillbaka det igenkännande han förtjänar. Filmen handlar om f...   Läs mer »

CaptainAwesome
2012-02-11
Wes Anderson har en känsla för estetiska detaljer som skulle få Pettson och Findus-skaparen Sven Nordquist att rodna av avund. Han skulle säga det, smetfull, som antagligen alla barnboksförfattare är efter lunch: ”Har du sett hipsterhelvetets Wes Andersons senaste? Proppad i smakfulla detaljer!” Rushmore är bitterljuv som kinasåsen och det hela är en njutning.
Supernaut
2012-01-31
Mysig komedi med en ton som få regissörer får till idag.

2011-12-03
helt okej - stabil 3a - Murray är som vanligt alltid bra!
swordfish
2011-09-05
tappar intresst mot slutet tyvärr. 2.5
WillyV
2011-07-27
Rasande originell och tidvis lätt magisk, tidvis trampandes vatten. Mycket skickligt sammansatt av Anderson. Bättre än väntat.
jonas79
2011-07-17
Helt fantastisk coming-of-age film i typisk Wes Anderson stil. Jag njöt från start till slut.
sparv
2011-06-25
Väldigt, väldigt bra men framförallt väldigt kul och som AlbinWesley är inne på: helfestligt manus! :D Blir så glad av sånt här :)
Stripes
2011-06-16
Överskattad, dock ett sjukt bra slut.