3.7

Rushmore

Max Fischer är en tonåring med mycket talang. Tack vare ett stipendium går han i tionde klass på den förnäma privatskolan Rushmore Academy. Han är inte precis någon stjärnelev utan snarare en av skolans besvärligaste elever, trots att han är redaktör för skoltidningen och ordförande i åtskilliga klubbar och föreningar. Max blir vän med den deprimerade och förmögne fabriksägaren Herman Blume och blir dessutom förälskad i lärarinnan och änkan Rosemary Cross.

Originaltitel Rushmore
Regissör Wes Anderson
Manus Wes Anderson, Owen Wilson
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Jason Schwartzman, Bill Murray, Olivia Williams, Seymour Cassel, Brian Cox, Mason Gamble, Sara Tanaka, Stephen McCole, Connie Nielsen, Luke Wilson, Dipak Pallana, Andrew Wilson, Marietta Marich, Ronnie McCawley, Keith McCawley

Skapad 2019-11-09 av dirtypoison
Rushmore är Wes Andersons andra film och hjälpte Wes Anderson att bli en omtalad regissör. Tack vare denna film så fick Bill Murray tillbaka det igenkännande han förtjänar. Filmen handlar om f...   Läs mer »

ClintanTheKing
2013-07-24
En högklassig dramakomedi.
smillans
2013-07-03
den hade sina småroliga ställen men det är ingen film jag kommer minnas efter jag sett den
2013-06-28
Liksom Wes Andersson andra filmer utöver det sanslösa mästerverket Moonrise kingdom (2012) så är jag inte helsåld. Rushmore är intressant, välgjord, stundtals rolig och stundtals berörande. Men det stannar på en stark trea. Potentiell växare är den dock verkligen.
Taandborste
2013-05-23
Wes Andersons filmer kommer väl inte förändra världen direkt, men de är så mysiga och fina! Schwartzman är faktiskt riktigt duktig.
DavidBlåtand
2013-04-07
Skrattfilm!
hestret
2013-02-27
Det som är filmens absolut starkaste sida är ju det rent visuella. Vi bjuds på en oerhörd vacker estetisk upplevelse och Anderson är mästerlig på att använda hela färgpaletten på ett spännade vis i sin finfina set design som också fotas på ett härligt sätt. Musiksättningen och hela känslan av depp är också topp. Kemin mellan Schwartzmann och Murray är påtaglig och Williams är mycket bra som vanligt. Dock så tycker jag inte storyn eller karaktärerna bär riktigt, vilket ju självklart drar ner filmen en hel del. Storyn känns som att den delvis saknar driv och eld och pacingen är ojämn. På grund av den mycket gjorda storyn - en outsider vars kreativitet och förträfflighet trycks ner av alla - tycker jag inte heller att filmen är så originell som många tycker. Som vanligt känner jag att Anderson hade kunnat utforska de mörka temata som ligger och lura bakom hörnet istället för att ösa på quirky flams och trams till 100%. Det känns också synd att man lägger så mycket krut på Max när jag tycker att både Herman och Rosemary är mer intressanta karaktärer. Det blir ändå en svagt stark trea då det ändå finns en hel del bra grejer att ta med sig.
braxl420
2013-02-19
Inte helt jämn i tempot men Wes Anderson har en talang för att både locka fram empati och skratt, samtidigt som soundtracket är grymt. Skådespeleriet hamnar i skymundan eftersom alla karaktärer i hans filmer bara stirrar på varann, men stämningen är för bra för att jag ska kunna störa mig på\\'t. Mys
YouAreNrIchi
2012-09-30
Stör mig mest på Schwartzman, men filmen är smått fascinerande.
karlmats
2012-06-26
Skruvat som vanligt när det är Wes Anderson som ligger bakom, och som vanligt har jag extremt svårt för hans cpighet. Framför allt är det Jason Schwartzman som förstör det här, unga nördiga know it all-hippies är oftast ett störningsmoment och här är det, likt en burk med två år gammal hummus, så att man egentligen vill stänga locket med en gång. 1an undviks främst genom Olivia Williams som är strålande i vanlig ordning. På gott och ont påminns man om Adelle DeWitt, gott för att man behöver låta tankarna vandra för att uthärda detta, ont för att man blir förbannad över att man ägnar sin tid åt sånt här skit istället för att se om Dollhouse. En svag 2a, nu vill jag inte se mer filmer från den här dolmen, alla är ju fan likadana.
ziferN
2012-04-20
Charmig, smårolig och underhållande film med lysande prestation ifrån Jason Schwartzman men jag verkar inte riktigt förstå Wes Andersons humor riktigt, denna och hans övriga filmer kan få mig att små fnissa lite men aldrig några stora skratt precis, vilket jag hade förväntat mig av en komedifilm som har 5/5 här och 7.7 på IMDB. Enligt mig så smälter filmen in bland dom vanliga komedifilmerna, nothing more or less. Men hur som helst, lättsam underhållning som fungerade som tidsfördriv, det som dock drar upp betyget är high school-miljön som jag är oftast svag för.