3.6

I huvudet på John Malkovich

Spike Jonzes originella film om marionettdockspelaren Craig som hittar en portal till John Malkovichs hjärna. I 15 minuter kan den som går in där vara John Malkovich. Tillsammans med den supersexiga men svårflirtade Maxine ser han möjligheten att göra pengar på portalen och de börjar sälja biljetter in i John Malkovichs hjärna. Men när det hela intensifieras och Craigs hustru Lotte lägger sig i får det hela oanade konsekvenser och till sist börjar även John Malkovich ana att allt inte är som det ska...

Originaltitel Being John Malkovich
Regissör Spike Jonze
Manus Charlie Kaufman
Genre Drama, Komedi, Fantasy, 90-tal
Skådespelare John Malkovich, John Cusack, Cameron Diaz, Catherine Keener, Charlie Sheen, Ned Bellamy, Mary Kay Place, Carlos Jacott, Orson Bean
Betygsantal 20346

Skapad 2019-12-15 av SGAK
Spike Jonze har producerat musikvideor åt bland andra Madonna, Björk, Beastie Boys och Fatboy Slim, samt var en av grundarna till MTV-programmet Jackass. Han har även gjort filmen Being John Malkov...   Läs mer »

apelsin
2021-04-24
Galen idé men inte så galet bra, känns mest löjlig och lite långtråkig, på gränsen mellan etta och tvåa.
dlu
2020-08-09
Snittbetyg: 3,6. Herregud.
Supernaut
2020-06-19
Rolig idé, men det är inte nog för en bra film. Som tur är så är även utförandet utsökt, bra skådespel, regi och foto. En utsökt pärla till film.
2018-07-17
En tillgjord film som inte fungerar. Den hittills sämsta jag har sett i regi av Spike Jonze och tillika efter manus av Charlie Kaufman.
Rehn108
2016-01-23
Naaah, jag hann tröttna även om det är småkul och ganska intressant. Fick dock aldrig några stora filosofiska funderingar som vissa andra tycks ha upplevt av filmens tematik. Charlie Kaufman har min stora kärlek efter Synecdoche, New York, men i den här lyckas han inte fånga mig lika mycket.
peu-depeu
2015-09-07
Många saker är nog konstiga bara för att vara konstiga. Kan gilla filmen för att det känns ovanligt att skruva till det så pass mycket, men vad får jag ut mer än att den är väldigt speciell?
LTT86
2015-05-25
Precis som filmerna The Prestige och The Witches of Eastwick, jag har ingen aning om vem som jag ska heja på. För alla karaktärerna verka elaka och snälla på sina egna sätt. Men jag kan inte riktig se åt vilken håll jag ska se på. Ena sekunder avskyr jag karaktärerna och på den andra så gillar jag dom. Och oavsett hur det sluta så tycker jag alltid synd om förlorade och inte gilla vinnare. Men jag antar att det är väl själva det roliga med allting. Få mig att komma tillbaka och försöka se det bästa av karaktärernas situation. Men måste också säga detta, filmen blev bättre och bättre, men när jag kom 101 minuter in i filmen, så skrek ag bara "Det där är bullshit och tror inte för fem öre!!" och allt rasade för mig då. Så en trea.
Tharashar
2014-12-02
Svag fyra för en underhållande och fantasifull film, som dock inte gör några anspråk på att följa sina egna spelregler. Om det nu ens var möjligt från första början?
2014-11-13
Handlingen är ungefär så välskriven som det möjligt går och Charlie Kaufman borde hyllas i all evighet för sin talang. Skådisarna är riktigt bra, Älskar Keener! Om du vill se en seriös film så glöm denna men om du däremot vill se något skruvat, originellt och kul så mys ner i soffan och njut. Dock ingen "Eternal Sunshine Of The Spotless Mind"
Grane
2014-05-02
Fick upp ögonen för Jonze iom att jag såg Her, nu ser man detta och vips har jag en ny liten favvis bland regissörer. Älskar såhär skruvade filmer och som någon tidigare skrivit är det bara Cusack som hindrar filmen från en femma. Även om han inte är dålig i den här så får han inte filmen att lyfta som huvudrollsinnehavare, synd.