3.5

The Whale

En tillbakadragen lärare som lider av svår fetma, försöker återknyta kontakten med sin 17-åriga dotter.

Originaltitel The Whale
Regissör Darren Aronofsky
Manus Samuel D Hunter
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Brendan Fraser, Sadie Sink, Ty Simpkins, Hong Chau, Samantha Morton, Sathya Sridharan, Jacey Sink

swecarlsson
2024-03-19
Otroligt gripande film. Väldgjord, mörk och deprimerande.
karlmats
2024-02-12
Vilken comeback för Brendan Fraser ändå, en sju minuter stående ovation på Venedigs filmfestival känns helt naturlig och Hollywood älskar ju såna här historier. Filmen i sig är också gripande och det är mycket tack vare Fraser som spelar den här rollen på ett sätt som gör att man undviker lyteskomik eller fatshaming. Han känns plågad, han känns som en god människa som låtit depressionen tagit honom ner för en bana som är svår att lämna men han behåller trots allt detta sin optimism nånstans. Att hela filmen utspelar sig i hans lägenhet känns helt naturligt men att man lyckas hålla intresset uppe genom en bra utspridd skara besökare är skickligt. Både Sadie Sink och Hong Chau gör jättefina insatser men det är Frasers show, vilka ögon han har alltså och då förmedlar så många känslor. Aronofsky är lite av en hit or miss-kille men här träffar han rätt. 3an är ganska stark.
Björkman
2023-12-29
En stark trea främst för sminkningen och de riktigt fina skådespelarinsatserna från Brendan Fraser och Sadie Sink. Dialogerna är engagerande filmen igenom, men det blir lite mycket av samma sak och filmen tappar en del mot slutet. Den hade kunnat mynna ut i mycket mer, men istället blir känslan lite jahopp, där var det slut.
BarryHero
2023-12-27
Fantastiska skådespelarinsatser (från alla håll och kanter) i ett kammardrama i klassisk Aronofsky-stil. Stundtals äcklig, men Frasers karaktär blir med filmens gång allt mindre äcklig och mer sympatisk. Imponerande sminkning, dessutom.
Spomenka
2023-10-24
Underhållande film med fin närvaro och en intressant historia, som dras ner av extremt dåliga bikaraktärer och helt meningslös religiös poetisk symbolik. Varför måste det bli så stort?
Ful_fisk
2023-08-08
Jag gillar kammardraman, och den varan får man ju gott av här. Bra skådespelare överlag, inte bara Fraser, och ett stabilt och bra drama. Och framför allt stämningsfull, med en vardagligt lunkade känsla trots allt som pågick. Kändes länge som en fyra, men sänktes mot en trea framåt slutet när det blev lite väl melodramatiskt. Vidare är jag lite fundersam kring vad jag tycker om dottern. Vet inte om jag gillade att hon var så jäkla osympatisk eller om det sänkte filmen. Kanske lite både och.
Spook
2023-07-29
riktigt jobbig film, känlsomässigt. men skådespelarinsatserna är riktigt bra. sadie är riktigt bra hon med. kul för brendan göra comeback!
Eugen
2023-05-26
Filmen är mörk, men oerhört väl genomförd. Skådespelarinsatserna och manuset håller hög standard.
vonadel
2023-04-20
Det är framförallt Fraser som gör filmen. Utan hans skådespel hade det inte blivit så högt betyg. Kan bli lite segt när allt utspelas på samma plats. Men ja, snacka om comeback för Djungel-George! :) 7/10
Engravadlax
2023-09-21
Det är inte Black Swan eller The Wrestler, men tack och lov inte heller Noah eller Mother. Lika mycket en comeback för Aronofsky som för Fraser. På minussidan känns det som att Ellie ska föreställa en tonårstjej med borderlinestörning eller något liknande--som Jessica Bardens karaktär Alyssa i TEotF, möjligtvis en inspiration--och Charlies relation till Ellie utgör en väldigt central del av handlingen, men jag finner inte Ellie speciellt trovärdig. Överlag hade det nog behövts lite mer star power utöver Fraser.