3.2

Gods and Monsters

När Boone tar jobb som trädgårdsmästare hos en gammal man vet han inte att det är den en gång världsberömde regissören James Whale – mannen bakom Frankensteinfilmerna på 30-talet. Så småningom blir de vänner men Boone kan inte ana vilket syfte Whale har med deras vänskap.

Originaltitel Gods and Monsters
Regissör Bill Condon
Manus Christopher Bram, Bill Condon
Genre Drama, 90-tal, Biografi
Skådespelare Ian McKellen, Brendan Fraser, Lynn Redgrave, Lolita Davidovich, Jack Betts, David Dukes, Kevin J O'Connor, Mark Kiely, Jack Plotnick, Rosalind Ayres, Matt McKenzie, Todd Babcock, Cornelia Hayes O'Herlihy, Brandon Kleyla, Pamela Salem, Michael O'Hagan

2017-10-30
Känns på många sätt kvalitativ och McKellen är fantastisk i huvudrollen, men också ganska tråkig och slutet som många lyfter som väldigt bra funkar inte riktigt för mig. Och som vanligt stör jag mig på biografier som tar sig stora friheter, jag såg den helt som fiktion vilket var lite synd.
2015-01-10
En film med många fina kvalitèer och då främst sett till skådespelarna och då mest utmärkande den fantastiske Ian McKellan. Annars tycker jag inte filmen griper tag i mig eller direkt underhåller mig. Först på slutet så engageras jag i berättelsen fullt ut.
Grillo
2013-01-06
McKellens antagligen bästa roll. Lite långsam film allt som allt dock, även om den var intressant. Nu blev jag sugen på att se Frankenstein.
Redfield4ever
2012-07-18
Lågmäld är verkligen ett bra ord att beskriva denna film med. Den kan nog ses av vissa som tråkig, men för mig har den ett betänksamt tempo som låter stämningen sjunka in. Riktigt bra helt enkelt.
ellaine
2012-01-24
Tråkig men Ian McKellen är självklart bra.

2011-10-03
Brendan Fraser får roller och jag blir lika förvånad varje gång. Gör han det gratis eller?
RebeckaNilsson
2011-09-16
Sir Ian McKellen visar åter igen en fantastisk rolltolkning. Hans blick säger allt. Det måste vara en otrolig känsla att få tolka en av de stora regissörerna på ålderns höst. Att se hur man kan slitas fram och tillbaka. Älskar Whale's och hans hembiträde Hannahs relation. Den bittra dialekten hos henne som markant inte bryr sig om hans storhet alls. Ser honom som en rastlös pojke nästan. Även om hon verkar vara yngre än han själv. Fint skådespel. (:
mumblebird
2011-08-28
modellen och fraser levererar och har bra kemi. whale verkar vara en komplicerad man men som folket innan sagt klarar han det mer än bra. hittade filmen bara för att musiken hördes i ett helt annat sammanhang, den förstärker genom att vara lagom orolig och vacker. burwell ftw!
ziferN
2011-06-13
Underhållande och fascinerande story men filmen saknar det där lilla extra, jag tycker att regissören borde ha utvecklat deras relationer bättre. Ian McKellen och Brendan Fraser(ovanligt) gör dock ett strålande jobb! Filmens betyg landar på en stark 3.
StureStenhög
2008-10-27
Riktigt bra skildring av en fascinerande man och hans levnadsöde. Ian McKellen är fantastisk i huvudrollen. Att oscarsjuryn valde att ge priset till Benigni framför McKellen är fullkomligt bedrövligt. Hans verklighetsbaserade rollfigur framställs här knappast som genomsympatisk, men samtidigt tillåts vi i publiken att ändå sympatisera med honom. I detta mångbottnade personporträtt ligger filmens styrka. Den udda vänskap han bildar med Brendan Frasers karaktär fungerar också alldeles utmärkt. Har man ett intresse för tidiga Hollywood så gör det dessutom denna film ännu mer njutbar