2.3

The Falling

Filmen kretsar kring flickan Lydia som är fast besluten att upptäcka orsaken till en mystisk sjukdom som sprider sig i hennes brittiska flickskola år 1969.

Originaltitel The Falling
Regissör Carol Morley
Manus Carol Morley
Genre Drama, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Maisie Williams, Florence Pugh, Maxine Peake, Monica Dolan, Greta Scacchi, Joe Cole, Mathew Baynton, Hannah Stokely, Anna Burnett, Morfydd Clark, Katie Ann Knight, Rose Caton, Evie Hooton, Lauren McCrostie, Elizabeth Marsh, Simon Paisley Day

ramla
2017-01-08
Underskattad film. Lite Wes Anderson, lite Lynch. Man behöver inte vara Einstein för att hitta bra, gångbara tolkningar. Trovärdiga karaktärer och storyline, ständiga överraskningsmoment. En liten pärla. Glad att jag inte gick på ratings. Den har fått bra kritik. En riktig film.
2016-12-01
Inte helt hopplöst. men alldeles för ofokuserat. Det känns högst oklart vad filmen egentligen vill vara, och man tycks ha varit mer intresserade av att skapa perfekt koreograferade svimningsscener än att faktiskt ge det hela någon mening. Inget fel på skådespeleri och foto annars, och man presenterar teman som man hade kunnat göra något intressant med, men det gör man alltså aldrig. Det blir då också svårt att riktigt engagera sig i det här
idaho1981
2016-10-25
Grymt skådespeleri och vackert foto. Morley är expert på skapa stämningar och atmosfär, dock blir ju historien ibland lidande och just här blir den inte tillräckligt stark och tydlig tyvärr.
FAA
2016-06-24
Vilket skämt. Passande titel dock, för det enda som hände genom hela filmen var att folk ramlade/svimmade stup i kvarten.
AlbinWesley
2016-03-21
Jag tyckte det lät suveränt, och med Maisie Williams i huvudroll skulle det ju lyckas, tänkte jag. Men vad som på pappret låter som nåt slags 60-talets Virgin Suicides funkar inte alls när filmen realiseras. Den gav mig inget...
Spidde
2015-10-30
När man läser om filmen låter den lite intressant men den faktiska filmen är ett riktigt haveri. Rent filmiskt är allt här ren katastrof. Manus, skådespel, dramaturgi, inget fungerar.
2015-09-01
Jag tycker den börjar bra, bitvis är det jättebra, men sen blir det lite utdraget och det tar liksom aldrig vägen någonstans.