3.5

Oppenheimer

Historien om den amerikanske forskaren J. Robert Oppenheimer och hans roll i utvecklingen av atombomben.

Originaltitel Oppenheimer
Regissör Christopher Nolan
Manus Christopher Nolan
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Cillian Murphy, Emily Blunt, Gary Oldman, Robert Downey Jr., Florence Pugh, Matt Damon, Kenneth Branagh, Josh Hartnett, Jack Quaid, Rami Malek, Gustaf Skarsgård, Casey Affleck, David Krumholtz, Olivia Thirlby, Tony Goldwyn, Matthew Modine, Alex Wolff, James D'Arcy, David Dastmalchian, James Remar, Michael Angarano, Dane DeHaan, Scott Grimes, Matthias Schweighöfer, Benny Safdie, Alden Ehrenreich, Jason Clarke, Josh Peck, Devon Bostick, Dylan Arnold, Louise Lombard, Emma Dumont, Tom Conti, Guy Burnet, Jefferson Hall, Josh Zuckerman, Trond Fausa

Skapad 2024-03-09 av darkmist82
Historien om atombombens skapare Robert Oppenheimer har varit en ständig fråga på varför han skapade ett sådant vapen som sedan kan bli jordens undergång om orätta händer använder den. I denn...   Läs mer »

supermancover
2024-05-03
Snarare en 3,75.
tandersten
2024-04-29
Nolans sämsta? Filmen är långsam, tråkig, musiken är enerverande o ligger som en plinkmatta hela filmen, hoppig, klippig. Bra skådespelare räddar inte denna. Skarsgård bra!
MsA
2024-04-02
Mycket bra film och skådespelare. Lite lång och pratig men ändå intressant. Kul med två svenska Oscars. Fotot och musiken är mycket bra. Det enda jag ogillade var Kenneth Branagh som Niels Bohr. Om Gustaf spelade en tysk så hade de kunnat välja en dansk att spela Niels Bohr. :)
andmoreagain
2024-03-31
Ännu en gång en tölig biografi-film om en, säkerligen, intressant figur. Så här har vi haft det i 20 år och det kan handla om Johnny Cash eller Ray Charles eller en bombmakare. Modernt rörig med hopp fram och tillbaks, 1000 göbber i kostym som man inte kan hålla koll på och ibland refereras dom bara med namn, då är man verkligen lost in interstellar space. Dessutom verkar det inbjuda ett fjantigt skådespeleri kring birollerna, i denna film är det Gary Oldman, Gustaf Skarsgård och Einstein-mannen som gör kalkoninsatser. Jag vet inte varför det blir så men jag tycks ana en en trend att så fort det ska göras en biografi så spricker det. Annars är den omotiverat lång och jag kan inte påstå att jag fått en bättre bild av den där Oppenheimer.
Sklingy
2024-03-21
Har endast sett filmen en gång, och kommer definitivt ge den en sittning till. Det var en fantastiskt välgjord film om något så fruktansvärt och viktig del av vår tids historia (även det mörka måste vi kunna tala om). Den nådde inte helt fram till full poäng men den var verkligen välgjord och genomtänkt.
swecarlsson
2024-03-20
Överskattad och överhypad film. Men absolut sevärd och mycket intressant historia. Men alldeles för lång, 3 timmar är för utdraget. Effekterna som alla talat om är coola, men känns som de kastar det i ansiktet på en hela tiden.
Purp
2024-03-14
Överskattad och tråkig, som att se en dokumentär
Olof_Gronlund
2024-03-08
Välspelad film, men direkt såg man tre timmar och tänkte att "det här blir segt. Filmen i sig är väl över efter 2.5h och sen är det utdraget mot slutet, när man bara vill stänga av. För lite action och allt för mkt politik för min smak, men den är som sagt välspelad, bra skådespelare, fina kostymer och miljöer och en värdig film för Oppenheimer. Tyckte det kändes ganska skoj hur USA försvarade sig med att skapa detta vapen, ursäkter som att "annars hade någon annan gjort atombomben och agerat värre, eller att man var så noga med att ej skada folk med den. Sen kan man tycka att Downing Jr inte gör någon större insats, men ändå är han storfavorit till Oscarn. Ganska likgiltig karaktär genom hela filmen som många hade klarat av. Känns som Oscars snarare är för filmen han är med i, snarare än insatsen så fall.
Commandante
2024-02-26
En riktigt bra film som visar på många saker som uppstår i ett krigförande samhälle. Särskilt ett ständigt krigförande samhälle som USA. Paranoian, militarismen och den totala blindheten inför mänskligt liv och lidande. Filmen gör också ett bra jobb med att visa dubbelheten i Oppenheimer som person, även om den hade kunnat vara minst en halvtimme kortare. Tänk om Nolan kunde hålla sig till att göra sådana här bra filmer istället för obegriplig och bajsnödig sci-fi?
Freeko
2024-02-12
Det här går fort även om filmen är tre timmar lång. Det är mycket som ska berättas och det tycker jag tyvärr blir på bekostnad av att ett visst mått karaktärsdjup går förlorat. Bra skådisar och magisk musik.