3.4

Pojken och hägern

Tokyo, i slutet av andra världskriget. 11-årige Mahito har förlorat sin mor i en brand och har svårt att acceptera att hans far har gift om sig med mammans yngre syster, Nahuto. På gården där de bor finns ett isolerat torn. När Nahuto plötsligt försvinner letar Mahito i tornet och hamnar plötsligt i en annan värld. Ett mystiskt rike där de levande och döda går sida vid sida.

Originaltitel Kimitachi wa dô ikiru ka
Alternativ titel The Boy and the Heron
Regissör Hayao Miyazaki
Manus Hayao Miyazaki
Genre Fantasy, Anime, 2020-talet
Skådespelare Soma Santoki (röst), Masaki Suda (röst), Takuya Kimura (röst), Luca Padovan (röst), Aimyon (röst), Kô Shibasaki (röst), Yoshino Kimura (röst), Shohei Hino (röst), Jun Kunimura (röst), Kaoru Kobayashi (röst)

Ful_fisk
2024-02-06
Början utmärkt, vackra animationer och väldigt finstämd upptakt. Men den tappar alltmer efterhand, när den blir svårare och svårare att greppa. Framåt slutet var det så mycket jag inte riktigt förstod, som varför den där fågelkungen plötsligt dök upp och skulle kullkasta allt utan egentlig anledning, det kändes bara som att de hittade på i sista sekunden för att föra storyn över nästa tröskel. Många sådana märkliga saker alltså, vilket fick mig tänka på Det levande slottet, vilket också var en film jag inte begrep ett dyft av fast samtidigt respekterade. Men det är samtidigt så ambitiöst och så andlöst vackert gjort att helheten håller ihop ändå. Det kan vara Miyazakis svagaste film, men för att kunna svara på den frågan med säkerhet krävs nog en omtitt eller två, vilket inte är otänkbart att tänka sig i framtiden.
ellisario
2024-01-17
Fullständigt obegriplig. Efter 10 min har du så många frågor som det aldrig blir något svar på. Det gör ont i hjärtat att ge en Miyazaki-film dåligt betyg men det kan inte hjälpas. Vackra bilder men nej. Det finns så många andra betydligt mer sevärda Ghibli. Ta en av dem istället!
JD
2023-12-28
Gripande. I grunden en väldigt enkel historia, om att acceptera en svår förlust, men gestaltar samtidigt hur komplicerat och smärtsamt det är.
HerrNenne
2023-12-12
Som om en talanglös bedragare försökte lura folk att han gjort en Ghibli-film. Och vad ful den är.
Miamia
2023-12-01
Det är bara att låta sig svepas med. Den som gillar Min granne Totoro och Spirited Away kommer säkert att tycka om den här filmen också, som är ännu mer drömlik och därmed bitvis helt ologisk. Allt blir inte besvarat, och det gör ingenting.