3.9

Laputa - Slottet i himlen

En ung pojke och flicka med en magisk kristall försöker hinna före pirater och agenter till det sägenomspunna Laputa - en ö som svävar i himlen.

Originaltitel Tenku no shiro Rapyuta
Alternativ titel Castle in the Sky
Regissör Hayao Miyazaki
Manus Hayao Miyazaki
Genre Animerad, Familjefilm, Action, Äventyr, Fantasy, Anime, 80-tal
Skådespelare Mayumi Tanaka (röst), Keiko Yokozawa (röst), Kotoe Hatsui (röst), Minori Terada (röst), Fujio Tokita (röst), Ichirô Nagai (röst), Hiroshi Ito (röst), Machiko Washio (röst)

Skapad 2019-12-22 av weng-weng
En helt ovetenskaplig orientering i den tecknade film som erbjudits svenska biobesökare de senaste åren lämnar en ganska deppad. Med facit i hand kan vi konstatera att svallvågorna efter Spirited...   Läs mer »

BarryHero
2022-11-02
Kanske den vackraste och mest detaljerade Miyazaki jag har sett, och den är verkligen fin att titta på. Storyn kommer lite i andrahand efter de otroliga illustrationerna.
2021-06-12
Så underbar, jag är tokig i dessa filmer. Oftast njuter jag mer av själva animationen än själva handlingen...
92axha10
2019-06-21
Vacker att titta på. En härlig saga med allt det innebär. Elaka skurkar, modiga hjältar och excentriska pirater.
myslas
2018-09-25
Ett makalöst äventyr, fyllt med fart och fantasi. Kanske på en topp 10 över de bästa animerade filmerna jag sett men ändå högst nummer tre över Miyazakis filmer. Ett bevis så gott som något på vilken historieberättare han är.
Jamesa
2018-02-22
Bra berättelse. Piraterna var sköna.

2017-07-04
Må senke fra 5 til 4 så her 10 år senere. Musikken er fremdeles fantastisk da. gambate!
Fiskjävel
2016-11-26
Enligt mig topp fyra bland Miyazakis filmer. Så otroligt snyggt, fantasirikt och berörande. Avsaknaden av desperata och skrikande röster gjorde den bara ännu bättre. 4.
gjoob
2016-08-15
En av Miyazakis bästa.
peu-depeu
2015-05-29
Det som är lite synd är att både Chiita och Palyu/Paolu (har redan glömt vad han hette) känns lite platta. De känns stereotypa och det finns tyvärr inget speciellt med deras personligheter. Men det gör inte så mycket, för filmen har en fantastisk stämning, och jag glömde helt bort hur lång filmen var. Miljöerna är underbara, robotarna är underbara och mammas söner är förjäkla roliga (roligare på svenska faktiskt). Ledmotivet Kimi wo Nosete är ju också helt otroligt vackert.
2015-01-13
Även om jag inte älskar Anime så har de filmer jag hittills sett alltid lyckats att leverera en magi och charm som är väldigt lätt att förlora sig i. Denna film har också dessa delar men tyvärr så är den också fylld med så mycket action i form av explosioner och skjutande med vapen att magin till viss delar går förlorad eller aldrig riktigt får fäste. Lite synd då filmen i sina bästa stunder faktiskt är riktigt bra. 3+