3.5

Pianot

1800-talets mitt. Ada far tillsammans med sin dotter till Nya Zeeland för att gifta sig med landägaren Stewart. Med sig har hon ett piano vilket Stewart byter bort mot en bit mark med grannen Baines. Baines ber att Ada ska lära honom spela på pianot och en passionerad kärlekshistoria utvecklas mellan de båda.

Originaltitel The Piano
Regissör Jane Campion
Manus Jane Campion
Genre Drama, Romantik, 90-tal
Skådespelare Holly Hunter, Harvey Keitel, Sam Neill, Anna Paquin, Kerry Walker, Geneviève Lemon, Tungia Baker, Ian Mune, Peter Dennett, Te Whatanui Skipwith, Pete Smith (II), Bruce Allpress, Cliff Curtis

Skapad 2019-12-22 av JoeZ
När man ser en film så känner man rätt så tidigt vilken karaktär som antingen är ond eller god och vilken karaktär man gillar mest. Inte i den här filmen, man kan tycka att Ada, som är huvud...   Läs mer »

Roswall
2023-03-08
Alla bärande karaktärer lider, likaså jag när jag tittar.
Sheepy
2022-08-31
Pianot är en märklig film där vi ges extremt lite information gällande bakgrund och karaktärernas motivationer. Det den däremot lyckas otroligt väl med är att skapa en mystisk, nästan magisk känsla rakt igenom hela filmen. Lite som att den befinner sig tidlöst i en annan värld. Och den bedriften i sig betyder mer än själva grundhandlingen.
myslas
2020-04-01
Det här är Holly Hunters film från början till slut. En makalös prestation från hennes sida.
2018-12-17
Funkar att se på...
AlbinWesley
2017-06-07
En film om en tyst kvinna som blir sexuellt trakasserad av en man tills hon inser att hon gillar det. Vad är grejen med det liksom? Tyvärr inte så enastående som jag hade väntat mig, ändock bra.
RustyFilm
2016-12-10
Pianot fick tre Oscars utnämningar och åtta nomineringar -93. Visst är det vackert och sensuellt nästan poetiskt men jag tycker inte att det lever upp till den mängden utnämningar. Jag håller med om Anna Paquins utnämning som bästa kvinnliga biroll men sen får det nog räcka. Foto och regi får stor hjälp av den mysiga miljön filmen är inspelad i men regin är ibland direkt dålig. Exempel på sådana dåligheter finns i bl.a. båt scenerna
Dream
2016-03-30
En bra och vacker film när man behöver varva ner efter en tuff vecka, då den går i lagom tempo med fantastisk musik. Filmen känns även lite Tysk då den här typen av klassisk musik är stort i just Tyskland och Österrike än idag! Dock känns det ganska 80 - tal och 90 - tal över produktionen och kuliss, vilket gör att den inte riktigt håller idag och det drar ner betyget, men en stark 3a är en självklarhet för den här klassikern.
2016-02-23
Svårbedömd film. Det är mycket här som är väldigt bra och egentligen känns en fyra som ett mer givet betyg. Men jag kan inte riktigt komma över hur kärlekshistorian inleds och hur det påverkar mina tankar och känslor. Mycket välspelad film och fantastisk musiksättning. Stark trea men med en lite bitter bismak.
Dele
2014-12-31
Välgjord och bildskön historia med relativt intressanta skildringar. Det perfekta och tillrättalagda berättandet med sina präktiga romantiserade kryddningar ger en känsla av saga, något som förtär verklighetskänslan. Synd tycker jag.
tildiz6
2014-12-20