3.8

Moln på drift

Ilona och Lauri är ett strävsamt par. Som alla andra vill de bara ha tak över huvudet, mat på bordet, kanske med lite vin till och TV. En dag slås deras liv i spillror när restaurangen där Ilona arbetar går i konkurs och Lauri måste gå från sitt jobb som spårvagnsförare.

Originaltitel Kauas pilvet karkaavat
Regissör Aki Kaurismäki
Manus Aki Kaurismäki
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Kati Outinen, Kari Väänänen, Elina Salo, Sakari Kuosmanen, Markku Peltola, Matti Onnismaa, Outi Mäenpää, Mustafa Altin, Esko Nikkari, Sulevi Peltola

Disorder
2022-09-05
Bresson-influenserna hänger bokstavligt talat på väggen här men det når inte den franska gubbjävelns höjder. Blott min andra Kaurismäki och även om denna var väldigt bra så blir det liksom i Mannen utan minne nån sträng av magisk realism som jag inte riktigt tål. Bresson låter anden fylla tomheten i rummet medan vår finske överman trycker in någonting nästan absurdistiskt i lite för många scener. Komiken och dramat blir som resultat fenomenalt men det finns inte den där totala hänförelsen. Vill se fler dock. Stabil fyra.
apelsin
2021-06-23
Min sjätte Kaurismäki-film och den sämsta, kretsade nästan enbart kring arbete vilket blev lite enformigt och långtråkigt. Hade kanske tyckt att den var helt okej om jag inte redan hade sett en massa Kaurismäkifilmer med liknande stil fast mycket bättre, nu var det som att den tillförde alldeles för lite. Svag tvåa eller stark etta säger jag. Flickan från tändsticksfabriken samt Mannen utan minne är mina Kaurismäki-favoriter hittills, får se om jag kollar några till eller om det börjar bli dags att nöja sig
gjoob
2018-09-12
Denna var betydligt mer lättsedd och sympatisk än I hired a contract killer som jag såg häromdan. Några roliga sekvenser och ett bra musiknummer. Svag trea.
emilstjernholm
2018-03-13
Alla härliga Kaurismäki-ingredienser finns med. Dock fängslas jag inte lika mycket av huvudkaraktärerna i denna film som i några av hans andra mästerverk.
hsimpson
2018-03-06
Lite svårsmält är den allt, men jag var kanske inte i rätt läge för en Kaurismäki. Den är fin ändå. Tragik och värme på samma gång. Stabil trea tills vidare.
wasteoftime
2016-11-06
Kaurismäki i högform! Första halvan, eller kanske första tredjedelen är lite trögstartad, men inte dålig, men sedan drar det igång, och det blir sådär Kaurismäki-melankoliskt men ändå trivsamt. Minimalistiskt skådespel, men som ändå säger allt som behövs. Inga översvallande känslor, trots alla motgångar. Man får bara treat vidare. Sista halvan är nära/uppe och nosar på en femma, men sammantaget så blir det en fyra, Men det är fint. Och bra. Och ja.
martineden
2016-02-17
[rek. 4] Kaurismäki i toppform! En film som ursprungligen var avsedd att vara en direkt uppföljare till SKUGGOR I PARADISET. Filmen är verkligen suverän och alla "kaurismäkiska" element är på plats. Gillar den verkligen, snudd på mästerverk!! Mycket, mycket bra!!! 4+
Hypostas
2015-12-12
En av Kaurismäkis bättre filmer, helt klart.
AlbinWesley
2015-10-06
Nu har jag ändå sett ett betydande gäng Kaurismäki-filmer, och måste säga att den här varit höjdpunkten hittills. Detta ömsinta och fina drama slog an rätt strängar, från förtjusande färgkoordination till tragiken och komiken. Så fina karaktärer, så sorgliga scener, så himla väl genomtänkt och utfört i sin lågmälda realism.
Tonti
2015-06-15