3.7

Martha & Niki

Hiphop-dansarna Martha Nabwire och Niki Tsappos siktar på att vinna Juste Debout i Paris ? det finaste priset på den internationella street dance-scenen. Om de vinner kommer det att vara första gången som två kvinnor blir världsmästare. Martha & Niki handlar om två dansares kärlek till dansen, till varandra, önskningar och längtan. Om att hitta sig själv och sin egen plats och om utmaningar som man möter i ett vänskapsförhållande. Det är en hyllning till dansen, till vänskapen, till hiphopen.

Originaltitel Martha & Niki
Regissör Tora Mårtens
Manus Tora Mårtens
Genre Dokumentär, 2010-tal
Filmnummer 120257

AndreaFurberg
2017-01-06
Så himla fin. Grät genom hela. Martha saknar sin kultur, trummorna, där alla dansar och har bra självförtroende och är glada tillsammans i Uganda. Jag saknar också min kultur, en kultur. jag vill också vara där med trummorna och skratten. och det intellektuella är bara torrt torrt torrt dött. finns inte. en springande rusande eld sovandes inom oss. Martha säger att bara när hon dansar känner hon sig förstådd, det är bara i dansen hon kan vara sig själv.
jopjop
2016-12-25
Man blir glad. Inspirerande.
ouimadame
2016-12-05
Jättebra på alla sätt o vis!
2016-12-03
Tjaskigt filmad scenföreställning och mellantugg fyllt med floskler. Varken välgjord, intressant eller underhållande. Man ska förstås inte bedöma den annorlunda utifrån nationalitet eller kön. Filmtipset spådde en fyra för mig.
haajen
2016-11-21
Superb och mycket underhållande dokumentär, måhända lite ytlig men det här är så pass engagerande och gripande att vissa brister snabbt glöms bort. Så beundransvärda tjejer!
Kirikou
2016-11-06
Kul med en film som låter dansen ta stor plats. Det här är en film som spretar åt alla håll och det på ett positivt sätt. Vi får följa två komplexa människor som vågar ta plats i en värld som inte alltid är välkomnande. Musiken får toppbetyg.
setterwall
2016-11-05
Hög potential men filmens berättande är spretigt. Den härliga dansen, tjejernas relation och olikheterna i den samt deras olika bakgrunder kunde och borde ha blivit så mycket mer! Känner aldrig under filmens gång att jag får ett riktigt grepp om den. Den röda tråden i filmberättandet saknas och för mig hade jag velat gå in ännu djupare.
Adoniram
2016-08-08
En film att värma själen med en frusen sommarkväll. Solid fyra.
Zeds2003
2016-03-08
Gillade hur filmen var berättad, men kändes för lång för min smak. Men fanns många fina scener i filmen som jag gillade och det var en fin gestaltning som återgavs i både Martha och Niki. Önska som sagt bara att den var lite kortare! Svag 3a, men helt klart godkänd!