3.2

MonaLisa Story

"Heroin är som din bästa vän och värsta fiende på en och samma gång." MonaLisa levde ett vanligt liv som lärare och mor tills en depression slet itu henne och heroin tog allt annats plats. Under åtta år får vi följa med på hennes väg ut ur missbruket och tillbaka igen, via den stora kärleken i livets bergochdalbanor.

Originaltitel MonaLisa Story
Regissör Jessica Nettelbladt
Genre Dokumentär, 2010-tal
Filmnummer 120775

Memmem
2016-09-23
Ganska bra ännu-en-knarkdokumentär! Rätt så bra film om en narkotikamissbrukare och hennes liv samt relationer med anhöriga. Denna dokumentär är gjord på sedvanligt sätt. Åtta års filmningar har klippts ner till nittio minuter. Förloppet följer mer tema än tid, vilket ibland gör det svårt att följa med när något händer och hur lång tid som förflyter. Filmen har inget speciellt filmiskt eller fotografiskt utan följer den medelålders Mona Lisas kval, glädje, bekymmer och knarksug. Hon verkar ha resignerat och umgås mest i knarkkretsar där det ständigt röks både tobak och annat. Den ena chansen efter den andra kommer, men tas inte. Bra filmat och närgånget porträtt av Mona Lisa och hennes elände. Följsam kamera och naturligt ljud. Bra standarddokumentär utan överraskningar. Betyg: 3+
haajen
2016-09-18
Sevärd men känns också väldigt lång - svårt att inte bli berörd.
alter
2016-09-05
Precis som verkligheten är, otrolig stark har aldrig sett en sådan här typ av svensk dokumentär någonsin, jag blev väldigt berörd och har tänkt på filmen i flera dagar.
Zeds2003
2016-03-09
Stark början som väckte intresset extremt. Sen kändes det mer utdraget och rätt händelselöst. Men intressant att få se en värld man inte befunnit sig i!
AlbinWesley
2016-02-03
Oerhört starkt porträtt, det är med en stor klump i bröstet jag följer med på denna åttaåriga färd i ett väldigt problemfyllt liv. Toppdoku.