Mannen på balkongen

I Stockholm under sommaren hittas en tioårig flicka sexmördad i en park. Samtidigt inträffar ett rån och misshandel av en äldre kvinna i samma park, samma kväll. Kommissarie Beck och hans kollegor får hand om fallet. Kort därefter inträffar ytterligare ett flickmord. Massmedia piskar upp stämningen och polischef Malm är desperat, vilket sätter ytterligare press på Beck och hans mannar.

Originaltitel Mannen på balkongen
Alternativ titel Beck - Mannen på balkongen, The Man on the Balcony
Regissör Daniel Alfredson
Manus Jonas Cornell, Daniel Alfredson
Genre Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Gösta Ekman, Rolf Lassgård, Kjell Bergqvist, Niklas Hjulström, Ulf Friberg, Ing-Marie Carlsson, Monica Nielsen, Gösta Bredefeldt, Jonas Falk, Carl Magnus Dellow, Bernt Ström, Magdalena Ritter, Tova Magnusson, Michael Kausch, Udo Schenk, Åsa Karlin, Lasse Haldenberg, Carina Jingrot, Eva Dahlman, Anna von Rosen, Yvonne Schaloske, Gino Samil

dudson
2021-09-30
Riktigt creepy historia detta#( Tycker samtliga inblandade gör bra ifrån sig. Då spec" herr Lassgård är guld i sin smått sviniga/osympatiska karaktär.2+
Murvel48
2019-01-17
Bortsett från det usla polisarbetet var nästan allt annat också fullständigt ologiskt och långsökt.
Nalleman
2018-12-28
Har väldigt svårt för dessa Beckfilmer. Gillar inte rollbesättningen.
2018-12-13
Har aldrig gillat dom här filmerna...
andmoreagain
2016-07-23
Gedigen 90-tals charm och har i sina mindre bra stunder mycket att önska men det har man överseende med. Många jobbiga småroller som utförs på kalkon-nivå blir en stor kontrast mot A-laget (Ekman Jr, Bergqvist o Lassgård) och regin är inte klockren trots att det kunde ha blivit en riktigt jävla bra deckare. Gösta Ekman Jr är otroligt bra som Beck...enda anledningen till varför man ska se dessa filmer.
Astrojacob
2016-02-13
Regi: Alfredson, musik; Stefan Nilsson, svag Fyra.
Raimo_1985
2015-06-29
Sett de här med Ekman och gänget mer än de flesta filmer, detta är kanske fjärde titten för mig av denna ganska bra filmatisering, fyran står fast, fast svagare. Grejen med universitetsprofessorn är riktigt lökig och onödig. Mycket skumma ändringar från hur det är i boken påverkar också. Kul att se dessa igen nu när jag läst snart alla Sjöwall-Wahlöö utom en.
Djason
2015-05-05
Bra Beckfilm, Ekmans mannar är minst lika bra som Habers. Filmen har en bra story och ett hyfsat driv framåt.
2014-11-08
Den bästa Beck-filmatiseringen. Ekmans gäng funkar bättre än Habers, Lassgård eller Persbrandt. Jag väljer Roffe alla gånger. Bergquist eller Figge? Kjell är hästlängder bättre. Denna Beck-serie är bättre på alla punkter och denna film är den bästa i serien. 3+
ClintanTheKing
2013-02-24
I nivå med Brandbilen som försvann. Rätt otäck på sitt sätt faktiskt. Lassgård är bara för klockren här också.