3.6

Killers of the Flower Moon

I början av 1900-talet gör oljan medlemmarna av Osage Nation till några av de rikaste i världen. Urspungsamerikanernas plötsliga förmögenhet lockade omedelbart till sig vita inkräktare, som manipulerade, utpressade och stal så mycket Osagepengar de kunde innan de tog till mord. "Killers of the Flower Moon" är baserad på en sann berättelse och kretsar kring den osannolika romansen mellan Ernest Burkhart och Mollie Kyle.

Originaltitel Killers of the Flower Moon
Regissör Martin Scorsese
Manus Martin Scorsese, Eric Roth
Genre Drama, Kriminalare, Romantik, Western, 20-tal, Biografi
Skådespelare Leonardo DiCaprio, Lily Gladstone, Robert De Niro, Jesse Plemons, Tantoo Cardinal, John Lithgow, Brendan Fraser, Cara Jade Myers, Janae Collins, Jillian Dion, William Belleau, Jason Isbell, Scott Shepherd, Louis Cancelmi, Sturgill Simpson, Tatanka Means, Pat Healy, Michael Abbott Jr, Eric Parkinson, Barry Corbin, Samuel French, Yancey Red Corn, Gary Basaraba, Nick W Nicholson, Pete Yorn, Larry Sellers, Jack White

dr_Robert
2023-11-29
Good film that stays interesting even though it is a bit too long. Impressive acting, particularly by DiCaprio. The logic of the mind of the main character remains a bit of a mystery though: kneels to authority and loves his wife. When these things conflict, his brainpower is not strong enough to act in a consistent way.
TimBuckley
2023-11-17
Kikade efter innan jag nu skriver den här kommenteren och det här var tydligen den 19:e filmen jag sett regisserad av Martin Scorsese, och noterar samtidigt att samtliga filmer i övrigt har fått treor, majoriteten fyror eller för en film (Taxi Driver) en femma från mig. Denna film kan jag dock inte sätta annat än en tvåa på och detta trots rakt igenom goda skådespelarprestationer från flera av mina favoriter, ett (såklart) snyggt hantverk och en sevärd historia om vi ser till hisspitchen av vad det handlar om. Men det går inte att förlåta utförandet. 206 minuter är i denna films fall minst 66 minuter för många och de fyller inget syfte heller. Man skulle ju kunna tro att en så lång spelyta skulle leda till karaktärsutvecklingar och/eller flera faser/kapitel av berättelsen som gör den mer mångfacetterad, men nej. Den är, för att använda talspråk, bara oerhört seg. Den typen av film som tycker det är viktigt att karaktärernas fotsteg på väg in i en scen ska ges 5 sekunder, varpå karaktären ska sätta sig till rätta under fem sekunder och söka efter tankarna efter repliken som kommer härnäst i tio sekunder varpå vi behöver tio sekunders ytterligare tystnad från karaktären mitt emot innan den vet vad den vill säga. Det gör dock inte filmen bra, utan endast pretentiös. Hade saxen kommit fram och minst en timma hade klippts bort så hade det blivit en trea, men "directors cut" versioner är alldeles uppenbart inte alltid bäst och även om Scorsese utzoomat får betraktas som en mästare bland regissörer så behöver han uppenbarligen ett koppel från ett filmbolag för att ge berättelsen mer struktur och stadga. Lyssna inte på affischerna, se inte denna på bio.
Ful_fisk
2023-11-13
Scorsese har de senaste tio åren pendlat mellan treor och svaga fyror, och så även denna gång. Ett välgjort hantverk med hög klass på de flesta plan, och en ohygglig historia. Robert De Niro är riktigt jäkla otäck här, vilken manipulativ gubbjävel i Harry Truman-brillor alltså! Filmen är spännande, och musiken mäktig. Men så har vi ju det här med längden, som ju redan dragits i långbänk. Men jag måste ändå ställa mig frågande till att Scorsese och världens bästa klippare Thelma Schoonmaker prompt ska göra såhär pass långa filmer varje gång när slutresultatet oftast blev bättre på den tiden filmbolagen tvingade dem att trimma tajtare. Killers of the Flower Moon är inte seg, den har bra pacing, så är är inte där felet ligger. Men ibland tappar intrigen folkuset på huvudmålet. Den hade kunnat skriva ut någon karaktär och sidointrig och få fram sin poäng lite skarpare. Ibland tappar man lite greppet om vad som egentligen försigår i DiCaprios hjärna, ifall han kalkylerar eller bara är korkad. På så sätt bär ändå inte filmen fullt upp sin längd. Men jag hade ändå trevligt framför den här filmen, och fann den både spännande och engagerande. Jag bara föreställer mig hur den kunde bli ännu lite bättre, såsom filmerna Scorsese gjorde så sent som på 00-talet. Men fyran sitter ganska stabilt ändå, för även Scorsese på lite halvfart håller hög klass. Lär nog få sina oscarsnomineringar och förtjänar dem ack så väl.
HerrNenne
2023-11-03
Spenderade tre timmar på att se Leonardo DiCaprio göra roliga miner medan han låtsades vara någon snubbe som hette Ernest, men allt jag kunde tänka på var varför Leo DiCaprio (Inte Ernest) gör dom larviga minerna hela tiden. Kul att Se Brendan Fraser förstås men blir lite väl mycket cameo-parad i slutet som ännu mer tar en ur filmen.
Rune2000
2023-11-01
Pendlar mellan en mycket stark 3:a och en svag 4:a. Martin Scorsese lyckas att förmedla en spännande historia som är väl värd en filmatisering, även om det går att ha synpunkter på själva utförandet. Personligen hade jag varit nöjd om filmen stannade efter 2,5 timmarna och vi slapp att se efterspelet av grundhandlingen. Visserligen bjuder efterspelet på minnesvärda roller från Jesse Plemons, John Lithgow och Brendan Fraser. Men jag tyckte inte att de två delarna hängde ihop på ett tillfredsställande sätt, speciellt med tanke på hur filmen slutar.
BarryHero
2023-10-31
Helt klart fantastisk, och vill gärna se Oscars-statyetter till både De Niro och DiCaprio. Otroliga insatser. De tre och en halv timmarna flyger förbi, och stämningen är på topp filmen igenom med ett härligt bakgrundssoundtrack som för tankarna till Oppenheimer där det också var en intensiv musikslinga nästan hela tiden. Så klart en sorglig historia i slutändan.
karlmats
2023-10-30
Det är ju välgjort och så, man kan riktigt se Scorsese vara nöjd med hur mycket Marvel han inte är. Men 3,5 timme? Gör en miniserie då om det finns så mycket att berätta här. Hade den varit två timmar hade jag kanske varit snällare i min bedömning men det här blir för utdraget. De Niro och DiCaprio spelar så klart bra, men det är svårt att hitta karaktärer att sympatisera med som får mycket tid i rampljuset. Indianerna är det ju synd om och Gladstone gör det bra, men de kanske borde ha gjort som i Knohult när det hittades olja och utropat en egen republik. 2an är stark för att det är välgjort, men längre är jag inte sugen på att gå.
eriqk
2023-10-22
Perfekt tempo från början till slut