3.4

Zero Kelvin - Kärlekens fryspunkt

Psykologiskt drama om en ung norsk poet på 20-talet som åker till Grönland som fångstman. Tre män lever ihop, isolerade från resten av världen, i ett kargt och hårt arktiskt klimat.

Originaltitel Kjærlighetens kjøtere
Alternativ titel Zero Kelvin
Regissör Hans Petter Moland
Manus Hans Petter Moland, Lars Bill Lundholm
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Bjørn Sundquist, Gard B Eidsvold, Camilla Martens, Paul Ottar Haga, Johannes Joner, Lars Andreas Larssen, Juni Dahr, Frank Iversen, Tinkas Qorfiq, Johan Rabaeus

Ful_fisk
2022-05-27
En bra filmjävel, helt enkelt! Karga miljöer och hårdnackat maktspel. Välspelat och spännande. Ja, tack!
Hypostas
2016-01-16
Stellan Skarsgård är briljant i detta starka psykologiska drama i vintermiljö. Filmen finns med i boken "1001 filmer du måste se innan du dör."
ithica
2014-06-10
Gillade denna, väldigt mycket. Dock måste jag påpeka att det är rätt kefft att Skarsgård spelar en norrman (dömande av att hans karaktär heter "Randbæk") men talar svenska. Kom igen, Stellan. Är det verkligen så svårt att åtminstone försöka härma norska?
StureStenhög
2014-02-11
Det är ju självklart att norrmännen plockar in en svensk till att spela svinet, men han gör det onekligen väldigt bra Stellan. Annars var jag lite rädd för att det här skulle bli en enkelspårig duell mellan svinet och helyllekillen, men till min glädje så är filmen mycket mer psykologiskt intressant än så. Det är alltid ett tacksamt scenario att isolera några karaktärer från civilisationens regler, och sen borra ner sig lite i deras psyken. Det scenariot tar man också väl tillvara på. Som publik är man aldrig helt säker på hur karaktärerna ska bete sig eller vad som ska hända, och det ger en väldigt spänningsladdad stämning. Stark trea
mammene
2014-02-08
Ett psykologiskt spel, som visar hur rollerna kan sättas ur spel när en nykomling ska hitta sin plats, sättas på plats. Kan sättas i likhet med främlingsrädsla och även lite jantelag. Stellan är en suverän skådespelare och kan verkligen framkalla idioti, en bild av en människa som har ärr. Även Gard B Eidsvold hade ett bra framträdande på gränsen till komisk. Naturen sen, svindlande men kanske inte den bästa att vistas i. Jag tycker att alla tre huvudrollsinnehavarna gav en bra bild och samspelet var perfekt. En stark trea!
#54
2014-02-04
Mestadels intressant.
ilBrutto
2009-08-10
Skarsgård gör kanske sitt livs roll, han är enastående. Annars måste jag hålla med, det psykologiska spelet är fantastiskt men tappar mot slutet
kennert
2009-03-15
Skarsgård är mycket bra som den vulgära typen
ThoXXiC
2009-03-06
En ok film..tycker att den tappar lite på slutet..den var en 4:a men får bli en stark 3:a.. Stellan är grym..
wescan
2008-01-04
Visst, det här är utan tvekan Stellans bästa rollprestation och filmen är mycket mycket bra. Ett relationsdrama som överträffar det mesta i en miljö som man sällan får vara med om på film. Slutbilden går inte att glömma. Jättemycket femma i min bok !