3.4

Varats olidliga lätthet

En kärlekshistoria som börjar under Pragvåren, med kampen för friheten från kommunismen som krossades av den ryska invasionen i augusti 1968. Tomas, en framstående ung hjärnkirurg, är ogift och en känd kvinnotjusare vars erotiska filosofi exkluderar all kärlek från hans liv. Han träffar sina älskarinnor periodvis och tillbringar aldrig natten hos en kvinna. Sina erotiska principer till trots, gifter sig Tomas med Tereza, men fortsätter samtidigt en etablerad affär med Sabina, med dess avsaknad av förpliktelser.

Originaltitel The Unbearable Lightness of Being
Regissör Philip Kaufman
Manus Milan Kundera, Philip Kaufman, Jean-Claude Carrière
Genre Drama, Romantik, 80-tal
Skådespelare Daniel Day-Lewis, Juliette Binoche, Lena Olin, Derek De Lint, Erland Josephson, Pavel Landovský, Donald Moffat, Daniel Olbrychski, Stellan Skarsgård, Pascale Kalensky, Consuelo De Haviland

2018-09-13
För banal och ointressanta karaktärer för att jag ska uppskatta den. Helt okej dock!
Hypostas
2015-12-09
Ovanligt med så mycket nakenhet i en amerikansk film. Men så står förstås svenskan Lena Olin för lejonparten av nakenscenerna och även fotografen är svensk (Sven Nykvist). Filmen är hursomhelst alldeles för lång och seg, och de fejkade accenterna är påfrestande. Jag såg filmen främst på grund av min favorit DDL och den underbara svenska titeln "Varats olidliga lätthet". Betyget blir en medelstark tvåa. Jag kan inte rekommendera filmen, förutom om du är väldigt sugen på att se hur vacker Lena Olin var när hon var ung.
fleurs_du_mal
2014-08-14
"Tomasz, what I like about you is that you aren't kitsch." Men hela den här filmen är ju kitsch.
sirkurt
2014-01-25
Såg filmen för andra gången igår, ännu bättre nu, ett riktigt underskattat mästerverk, Lena Olin är väldigt bra och Juliette Binoche helt fantastisk.
92axha10
2014-01-25
En kvalitetsfilm. Lysande på såväl en teknisk som en historieberättande nivå. Bra skådespel och många intressanta vinklar. Väldigt naken. För mig känns den lite långdragen men fortfarande en väldigt bra film.
Razzel
2014-01-25
Borde vara topp-10 på allas lista! Day-Lewis och Olin är fantastiska men Binoche spelar i en helt egen division. #bästatriangeldramatever
robe_karlsson
2013-08-11
Bedårande Juliette Binoche.
KimEkberg
2012-11-11
det här var en märklig film som var skön på nåt vis, men också jävligt oskön. odrägliga karaktärer som jag inte känner något alls för. ytterst ful, förutom 16mm-partiet. konstigt skådespeleri. som ett stort skämt. hur jävla lång var den egentligen?
2011-12-04
Snygg, laddad och grymt välspelad, men kanske världens längsta film. (7/15)
goeran
2011-10-14
Philip Kaufmans The Unbearable Lightness of Being från 1988 är en hygglig filmatisering av Milan Kunderas roman men det känns inte så äkta att alla skådespelare talar engelska med påklistrad brytning i en film som skall utspelas i Prag vid tiden för den ryska invasionen 1968. Fotot (som Sven Nykvist var ansvarig för) är snyggt och Juliette Binoche är bra i rollen som Tereza; jag är däremot inte lika imponerad av de två andra huvudrollsinnehavarna (Daniel Day-Lewis och Lena Olin).