Way of the Dragon

Bruce Lee åker till Italien för att hjälpa en restaurangägare som blir utpressad av maffian.

Originaltitel Meng long guo jiang
Alternativ titel Return of the Dragon, Drakens väg, Mang lung goh kong
Regissör Bruce Lee
Manus Bruce Lee
Genre Drama, Komedi, Action, Kriminalare, Thriller, 70-tal
Skådespelare Chuck Norris, Bruce Lee, Nora Miao, Robert Wall, Wei Ping-ao, Malisa Longo

Skapad 2019-11-11 av Pebosjan
Att recensera en Bruce Lee-film, sekler efter dess release, är som att åka ett av världens första flygplan. Trots att det fanns liknande saker redan tidigare, så har man ändå tanken med sig, om...   Läs mer »

karlmats
2020-03-06
Min första Bruce Lee-rulle och det som slår mig mest, förutom hur jävla vältränad han är, det är att det är alldeles för många försök till humor som faller platt. Kulturkrockar är väl inte riktigt min favoritkälla till humor iofs men här blir det mycket som är awkward och Lee själv lever ju på sin fighting snarare än på några andra skådespelartalanger. Men detsamma kan man ju faktiskt säga om större delen av Klåddans karriär så det behöver ju inte vara ett problem alls. Men för att vara så ikonisk som Way of the Dragon ändå är så är det lite förvånande hur mycket av filmen som bara lever på slutfighten med Chuckan. Visst är den underhållande, men inte tillräckligt för att rädda helheten som i ärlighetens namn är ganska mediokert. Sjukt fula 70-talsskurkar också, allt från kläder till mustascher och deras allmänna uppsyn bara skriker nej nej nej, de påminner om skurkarna från gamla Final Fight till Super Nintendo. Lite kultfaktor blir det ändå av dem, även om jag hatar dem också. Sen fattar jag inte varför bossen kommer undan så lätt hela tiden, men intelligens kanske inte är Lees karaktärs starka sida. Det blir väl en hyfsat stark 2a ändå, men nog hade jag förväntat mig lite mer.
2020-01-13
Det är verkligen en otroligt fånig dialog och humorn är tramsig men den funkar rätt okej på något halvironiskt sätt. Fightingen är ikonisk och Bruce Lee har karisma så det räcker och blir över. Så det är en trea, även om den nog i ärlighetens namn är ganska svag.
dudson
2019-05-11
Sanslöst fjollig dialog med den ena muppiga retarden efter den andra..") Sen när fightingen drar igång då lever verkligen filmen upp. Slut-striden är den mest ikoniska i film- historien mellan Lee och Norris. Äger verkligen !! 3+
2016-10-27
Bruce Lee vs. Chuck Norris - en av de bästa fightingscenerna någonsin!
pungsnigel
2016-10-04
Lite för mycket toa-humor för o nå högre höjder.
Namellak
2016-08-13
Skum film som abrupt byter stil från illa dubbad, överspelad b-bondkomik till blodigt allvar sista kvarten. Daterad, men Lees karisma och rörelsemönster tillsammans Joseph Koos stämningsfulla musik gör den sevärd åtminstone en gång.
Ful_fisk
2015-12-10
Underhållande Bruce Lee-klassiker med en stor dos humor. Finalen är en mäktig fight mellan Lee och Chuck Norris inne på självaste Colusseum. Kan det bli mäktigare?
ClintanTheKing
2014-03-10
Riktigt bra och häftig! Första Bruce Lee-filmen jag ser och denna var en utav de sista han hann medverka i. Fantastiskt härliga gatumiljöer i Rom och inte minst på självaste colloseum. Lee är mycket charmig och visar en jädra pondus alltså - otroliga kampscener. Chuck Norris dyker upp sent i handlingarna men gör givetvis fräck entré och bjuder tillsammans med Lee upp till en magisk avslutande scen. På alla plan en skön actionkomedi, vilket det utan tvivel är med thriller/drama-inslag som givna. Denna hade mer än vad jag väntade mig och dessutom ett underbart soundtrack. Mycket sevärd film!
Alle
2013-10-23
The battle between Bruce Lee and Chuck Norris is epic!
RichardEk
2013-07-26
Det som gör Bruce Lee till den främsta av kampsportare syns väldigt tydligt här, han var så otroligt explosiv. Det är som poesi, hans rörelsemönster. I övrigt är filmen stundtals ofattbar i sann 1970-talsanda, försöken till humor, dialogen, musiken. Filmen innehåller också den klassiska duellen mellan Bruce Lee och en ung Chuck Norris.