3.6

Den burmesiska harpan

I juli 1943 flyr den japanska armén. En pluton i Burma sjunger för att hålla moralen uppe. Inspirationen får de från den självlärde lutaspelaren, Mizushima. Vid krigets slut skickas Mizushima för att övertala ett japanskt förband som gömt sig uppe i bergen att ge upp. Han misslyckas, britterna anfaller, och de flesta dör. Mizushima överlever och förklär sig till munk. På väg tillbaka till sin pluton blir han överväldigad av synen av alla döda japanska soldater och arbetar länge med att begrava dem, alltmedan hans vänner söker efter honom.

Originaltitel Biruma no tategoto
Alternativ titel Harp of Burma, The Burmese Harp
Regissör Kon Ichikawa
Manus Natto Wada
Genre Drama, Krig, Fantasy, 50-tal
Skådespelare Taketoshi Naitô, Tatsuya Mihashi, Rentarô Mikuni, Kô Nishimura, Jun Hamamura, Tanie Kitabayashi, Shôji Yasui, Hiroshi Tsuchikata, Sanpei Mine, Yoshiaki Kato, Tomio Aoki, Shunji Kasuga

Ful_fisk
2020-09-30
Inledningen är magnifik, och musiken fantastisk! Lovade gott, men under den andra halvan degade den ner sig lite för mycket i det sentimentala och predikande. Synd, för detta är verkligen en välgjord och sevärd film som inledningsvis också är riktigt lysande.
hsimpson
2020-03-03
Ganska bra foto, och vissa scener är starka och fina. Men den andra halvan är lite träig, och jag har svårt att hålla uppe intresset som inledningen ändå väckte. Helt okej, men inte så mycket mer än så.
Zebulonm
2018-07-30
En fin film.
JimCarrey
2013-04-05
Säkert en viktig film på sin tid men kanske inte det bästa jag någonsin sett. Svårt att relatera till den gråtmilda tonen när man inte precis genomlevt ett stort världskrig. Dock snygg och bitvis roliga japaner som sjunger festligt så en tvåa får den
MilkMonkey
2009-11-28
så japan skickade manskörer ut i krig! kanske var det därför de åkte på torsk
Unleashed747
2009-07-21
Detta är den andra filmen jag ser av Ichikawa. Precis som "Det grymma kriget" är detta en väldigt bra krigsfilm! Härligt mänsklig, framför allt! Med fin musik, trevligt foto och bra skådespel är detta en minnesvärd berättelse som får mig att tänka på vad som är viktigt!
Hansuke
2008-09-26
alltid trevligt med filmer på buddhistiskt tema..
KimEkberg
2008-02-25
Mycket fin, men inte riktigt en centerpiece i filmhistorien. En svag fyra till detta snygga, men på vissa plan lite väl sentimentala krigsdrama.
JohanHelenius
2008-02-10
Ett litet masterverk som far en svag femma.
lekke
2008-01-05
Mycket vacker och annorlunda krigsskildring. Mycket snyggt och ödesmättat musikscore!