3.2

Sully

Den 15 januari 2009 fick världen uppleva "miraklet på Hudson" då kapten Chesley "Sully" Sullenberger landade ett nödställt flygplan på floden och räddade därmed livet på de 155 passagerarna. Men samtidigt som han hyllades av allmänheten och media så pågick det en undersökning kring fallet som kunde förstöra både hans rykte och karriär.

Originaltitel Sully
Alternativ titel Miracle on the Hudson
Regissör Clint Eastwood
Manus Todd Komarnicki
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Mike O'Malley, Anna Gunn, Jamey Sheridan, Ann Cusack, Jane Gabbert, Molly Hagan, Holt McCallany, Chris Bauer, Patch Darragh, Valerie Mahaffey, Max Adler, Sam Huntington, Christopher Curry, Jeffrey Nordling
Filmnummer 120394

Olof_Gronlund
2024-03-18
Minns jag tyckte den var okej, svårt att göra så mkt med en händelse som skett på riktigt, går inte att göra mer dramatik osv på så sätt. Sen kan man alltid undra hur mkt som är förfinat. Sevärd.
DOKAN
2023-10-11
Inte trodde man väl att "mannen utan namn" (dvs Clintan) med åren skulle bli en så duktig & framgångsrik regissör. Ett stramt drama som fint blandar nutid & dåtid utan att det blir förvirrande och Hanks är utmärkt som piloten som avvärjde något som kunnat bli en modern katastrof i USA:s historia.
Nathalena
2022-07-30
Filmen blev en besvikelse för mig. Jag förväntade mig en upplevelse av katastrofen från sullys och passagerarnas perspektiv, men det var mest bara ett drama och rättegångs dravel.
SmokingBianco
2020-07-04
Filmen är ett starkt historiskt dokument och ett välspelat drama av Hanks och Clintan i sina essen. Clintan är mycket trogen FAA-kulturen och flygindustrins sedvanliga häxjakt på piloter; varken ett pilotrykte eller karriär är värt miljarder. Han är också pilothantverket trogen.
2020-05-10
Varm film som berör. Hanks är gudagiven i sin roll. Blir förbannad på hur myndigheterna försöker jävlas med en sån Amerikansk hjälte. Sanslöst/
Zebulonm
2019-11-12
Mycket bra.
okidoki
2019-07-12
Gastkramande och fantastisk prestation av Hanks.
Albion
2019-07-06
En helt otrolig händelse som förstås förtjänar en film. Och det blev väl en ganska oklanderlig film, tillrättalagd som folk vill ha den och Tom Hanks gör en fin gestaltning och sådär, but yet... Betyget blir en 3;a
Rele
2019-02-23
En sevärd biografi. Hanks är väldigt duktig skådespelare och Clintan har lyckats framkalla känslan av Sullenbergers landning och alla viktiga händelser före, under och efter landningen. Jag ger en fyra.
Rele
2019-02-23
En sevärd biografi. Hanks är väldigt duktig skådespelare och Clintan har lyckats framkalla känslan av Sullenbergers landning och alla viktiga händelser för, under och efter landningen. Jag ger en fyra.