3.5

Porco Rosso

Porco Rosso är en flygande prisjägare i mellankrigstidens Italien. Han slåss mot luftpirater, fascister och andra prisjägare för pengar eller kärlek.

Originaltitel Kurenai no buta
Alternativ titel Crimson Pig
Regissör Hayao Miyazaki
Manus Hayao Miyazaki
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, Romantik, Äventyr, Fantasy, Anime, 90-tal
Skådespelare Shûichirô Moriyama (röst), Tokiko Kato (röst), Sanshi Katsura (röst), Tsunehiko Kamijô (röst), Akemi Okamura (röst), Akio Ôtsuka (röst), Hiroko Seki (röst)

2020-05-20
Haha, den var ju rolig, men hör och häpnad jag föredra nog Disneys Luftens hjältar...
2018-11-01
Jag såg att någon tyckte den var händelsefattig. Jag tycker att det är relativt. I jämförelse med "Det blåser upp en vind" är den i mitt tycke mer händelserik. Men det är inte handlingen som gör den här bra och fängslande. Det är de starka karaktärerna, rösterna, detaljerna, inramningen, jämnheten, dialogen och inte minst charmen. Sedan är det inte lika förutsägbart som i amerikanska filmer. Kvinnosynen är anmärkningsvärd utifrån svenska värderingar, men jag tror att det har med kulturella skillnader att göra och därför inte är typiskt för just den här filmen. En svag fyra.
Fiskjävel
2016-09-26
En av de ointressantare filmerna av Miyazaki rent storymässigt. Dock känns tecknandet i kombination med filmens tempo tillfredsställande. Är något trött på den stereotypa framställningen av män kontra kvinnor, som verkar vara ett stående tema i Miyazakis filmer. 3.
wasteoftime
2016-09-04
Det här skulle jag nog bedöma som en av Miyazakis bättre filmer, och det är väldigt nära att komma upp i en trea, men det gör det ändå inte riktigt. Det är nog den roligaste Miyazaki jag sett, utan tvekan, men jag känner nog ändå att mystiken kring förbannelsen som gjort Marco till Porco blir mer till filmens nackdel än fördel för mig, jag hade gärna sett lite mer tillbakablickar, och kanske någon slags förklaring, om än inte till förbannelsen, så till varför han beter sig som han gör. En klar bonus var ju att jag fick se den här på bio, vilket blev min tredje Miyazaki på bio, och oavsett vad man tycker om filmerna i sig, så är animationerna alltid värda så mycket dukyta som möjligt!
myslas
2016-07-13
Saknar djupet som de allra bästa filmerna från Miyazaki har men kompenserar istället med stor underhållning. Kanske den roligaste filmen från honom.
smichael
2014-04-06
Inte lika magisk som andra Miyazaki-filmer, och Porco är ju något av en löjd. Men Fio Piccolo är en fantastisk karaktär, miljöerna är fantastiska och vissa scener är väldigt underhållande. Uppskattar den inte lika mycket som de senaste gångerna (har gått ett par sen sist) jag såg den men fortfarande en väldigt bra film!
DashX
2014-04-04
Vilken besvikelse i jämförelse med övriga, magiska filmer från Miyazaki.
Miamia
2014-02-14
Storyn är ganska svag, men den var en njutning att se.
WillyV
2014-01-24
Helt okej Ghibli-underhållning, men saknar det lilla extra. Magin, den flödande fantasin, det surrealistiska. Den är mer eller mindre ett krigsdrama (med den italienska fascismen som fond) där det enda originella är att huvudpersonen har blivit förvandlad till en gris.
LesPål
2014-01-18
Versionen jag såg hade dubbad engelska som var något av det sämsta jag hört. Jag vill tro att jag kan se förbi det, men klart att det påverkar helheten. Gillar skarpt miljöerna och tidsepoken, som fått sig en något japanska vridning. Stort plus för den gulliga och självständiga Fio Piccolo. Trots allt detta, kanske den film av Studio Ghibli som påverkat mig minst på ett känslomässigt plan.