2.6

Medan vi lever

Efter 30 år i Sverige bestämmer sig Kandia, en afrikansk kvinna i femtioårsåldern, för att flytta tillbaka till Gambia. Sonen Ibbe är precis på väg att slå igenom som hiphop-artist i Sverige, men bestämmer sig för att försöka hämta hem sin mamma. Det visar sig dock snart att mötet med hemlandet inte alls blir som de tänkt sig.

Originaltitel Medan vi lever
Alternativ titel While We Live
Regissör Dani Kouyaté
Manus Dani Kouyaté, Olivier Guerpillon
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Josette Bushell-Mingo, Adam Kanyama, Richard Sseruwagi, Marika Lindström, Sten Ljunggren, Philip Lithner, Anna Blomberg, Mårten Klingberg, Lamine Dieng, Kudzai Chimbaira, Susan Fatima Joh, Christopher Tijan-Smith, Mariama Colley, Suntou Susso

2020-09-20
Inte den starkaste trean, trots lite invändningar så var den fin på något vis. Den var vackert filmad, den driver lite med sedvänjor och visar på olika kulturtänk, det blir inte alltid som man tänkt sig. Allt är lite förenklat och smågulligt och den där morbrodern kan väl ingen klaga på, mer sådana människor.
2020-01-03
För en gångs skull en riktigt bra svensk film. Skådespelarna var underbara.
Roswall
2019-06-24
Bitvis fin, bitvis känns det barnprogram. Ibland tycker jag valet av kameravinklar är oklart. Helrum när närbild hade varit bättre.
Spidde
2017-02-26
Jag får äran att ge den första Filmtipset-kommentaren för denna film och roligt nog blir det en positiv sådan. Medan vi lever är en trevlig och klart sevärd liten film som berättar en fin historia. Helheten är lite ojämn (farmodern och hennes drömmar hade kanske kunnat skippas) men överlag är filmen mycket bättre än vad jag hade väntat mig. Morbrodern är en riktigt skön karaktär. Det är väldigt kul att sådana här filmer produceras i Sverige, oändligt mycket bättre än En man som heter Ove och liknande filmer. Stark trea.