3.8

Kocken, tjuven, hans fru & hennes älskare

På den vackra restaurangen samlas ett galleri av personligheter. Där finns köksmästaren som serverar läckra mästerverk, den illasinnade tjuven som likt en despot håller hov runt sitt bord, hustrun som riskerar liv och lem för att smyga ut till sin älskare, och älskaren själv, som tar den största risken av alla.

Originaltitel The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover
Regissör Peter Greenaway
Manus Peter Greenaway
Genre Drama, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Richard Bohringer, Michael Gambon, Helen Mirren, Alan Howard, Tim Roth, Ciarán Hinds, Gary Olsen, Ewan Stewart, Roger Ashton-Griffiths, Ron Cook, Liz Smith, Emer Gillespie

2012-08-21
Vad ska man säga om det här? Det började rörigt, skränigt och "skitigt" och jag tänkte att det här orkar jag bara inte se, men det var tur att jag höll ut för på något konstigt vis så började det fängsla. Otroligt snygg visuellt och musiken höjde handlingen. Det var den makabraste film jag sett på länge, men också underhållande och rolig. Egenligen en ganska konstig mix.
nathaliew
2012-07-22
Störtgillar den! Otroligt snygg film som är härligt skum, ett måste att se.
Zipper
2012-07-22
Ett estetiskt mästerverk. Färgsättningen och ljuset, och icke att förglömma kostymerna (signade Gaultier) gör detta till en fantastisk fest för ögat. Dock är jag inte lika hänförd av handlingen. Michael Gambon ger ett ansikte åt termen "chewing the scenery", men jag kan inte bestämma mig för om jag gillar det eller inte. En trea för allt det vackra.
Gigi1943
2012-07-22
Minns inte hur mycket av filmen som jag såg (bandade för säkerhets skull), men det lilla jag såg var ganska äckligt, fast det där med färgerna var störthäftigt!
Necross
2012-07-22
Svårt att bedöma. Det här är mer som en tavla än en film, men tavlan är cirka 15 km lång! Bedömer jag känslan, sceneriet och skådespelarna (och musiken!) är det en 4:a eller rent av 5:a. Michael Gambon är så fruktansvärt härlig! Men när jag sedan väger in handlingen och tempot är det en 2:a. Så betyget får bli 3.
Hypostas
2012-07-22
Snygg och väldigt speciell film, som dock blir rejält seg mot slutet. Man tröttnar på den gormande tjuven. Svag trea.
InzZzomnia
2012-07-21
Känns som någon våldtagit mina öron med en kratta, aldrig önskat livet ur en filmkaraktär så mycket som jag gjorde med Albert i den här.
Razzel
2012-07-21
"Try the cock Albert, it's delicious". Snuskigt underhållande, bokstavligt talat!

2012-05-14
Att kalla det här för Greenaways kanske grisigaste och mest avföringsstinkande film kunde ju uppfattas som en förolämpning, men är avsett som en komplimang. Ingen kan som han visa upp sådant här svineri och så här obehagliga figurer på ett så underhållande och närmast hänryckande sätt. De stiliserade kulisserna och den uppseendeväckande ljussättningen är också byggstenar i Greenaways unika värld. Det här är också betydligt mer komiskt än man är van vid från herrn i fråga.
astrangershand
2012-01-29
Have mercy upon me! Michael Gambon är en av mina absoluta favoriter, och det är inte för att han är med i Harry fucking Potter!