3.8

Kocken, tjuven, hans fru & hennes älskare

På den vackra restaurangen samlas ett galleri av personligheter. Där finns köksmästaren som serverar läckra mästerverk, den illasinnade tjuven som likt en despot håller hov runt sitt bord, hustrun som riskerar liv och lem för att smyga ut till sin älskare, och älskaren själv, som tar den största risken av alla.

Originaltitel The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover
Regissör Peter Greenaway
Manus Peter Greenaway
Genre Drama, Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Richard Bohringer, Michael Gambon, Helen Mirren, Alan Howard, Tim Roth, Ciarán Hinds, Gary Olsen, Ewan Stewart, Roger Ashton-Griffiths, Ron Cook, Liz Smith, Emer Gillespie

KG1985
2024-01-21
Wow! Den här gillade jag skarpt. Unik film! Så nära femman! Kul även att Sune är med. 4.5/5 | 9/10
2020-08-14
Det är sällan jag uppskattar den här typen av okonventionella filmer men filmen tuggar på i ett ganska intensivt tempo och Gambon tuggar på med sån trovärdig styrka att jag ändå sugs in lite grann. Men, i vaddå? Engagerar eller intresserar mig aldrig. Men lyckas få en svag tvåa pga stämningen och då jag ändå inte blir helt uttråkad trots ointresset.
DukeIgthorn
2018-11-10
Min barndom är förstörd! Kommer aldrig kunna se på Dubledore med samma ögon igen, han beter sig tag-mig tusan värre än Voldemort. Och att dame Helen Mirren skulle gå full frontal på det här viset hade jag aldrig kunnat tänka mig. Trauma!
Rehn108
2016-05-30
Jag kan absolut uppskatta ett arty party och jag trodde inledningsvis att det här var något för mig. Ett foto som förde tankarna till Kubrick och en estetik som snarare förde tankarna till... ja jag vet inte... De förlorade barnens stad, kanske. Men tyvärr var detta arty party inte för mig. Alla karaktärer var osympatiska och estetiken gav mig ångest snarare än att vara en fröjd för ögat.
fors1984
2016-04-07
Well, damn.
kakbakarn
2015-01-05
Dekadent. Skådespelarna, särskilt Gambon och Mirren, lyfter tillsammans med scenografin det här obscena spektaklet till blåbetygshöjder. Det är inte så att jag är odelat positiv, men den får många bonuspoäng för att vara egensinnig och minnesvärd. Och ha ett minst sagt magstarkt slut.
Spidde
2014-12-16
Väldigt häftig film! Jag trodde att jag hade två timmars pretentiös filmad teater framför mig men det här visade sig vara tämligen unikt och fascinerande. Fotot och scenografin är grymt snygg, manuset bra och bisarrt och skådespelarna, och då särskilt Hellen Mirren, lysande. En klart sevärd film som jag lätt kan tänka mig att se igen.
andmoreagain
2014-11-07
Min första Greenaway-film. Snyggt, färgglatt spektakel blandat med både griserier och pretentiösa inslag vilket tämligen blir unikt. Dock ingen fullkomlig knock-out men ett ambitiöst försök till att vara annorlunda.
johnaleks
2014-10-28
ett visst chockvärde finns ju men annars är det knappast min grej detta, kan bero på att jag inte har något djupare förhållande till mat och ofta tycker matscener på film är ganska överskattade
Tabu
2014-07-28