Focus

Andra världskriget rasar i sitt sista fruktansvärda skede. Världen brinner och fördomar och hat frodas i askan. Alla är misstänksamma, alla är rädda. Så ock Lawrence Newman. Han tiger still. När han bevittnar ett överfall utanför sitt fönster blundar han för händelsen. Han är som alla andra i antisemitismens Brooklyn. Till den dag han träffar kärleken i form av den ståtliga, frispråkiga Gertrude Hart. Plötsligt bryter det helvete Newman varit så noga med att undvika ut. De rasistiska grannarnas fokus riktas plötsligt mot paret och förföljelsen tar sin början - kvar finns bara att slåss för överlevnad, men kanske främst för människovärde.

Originaltitel Focus
Regissör Neal Slavin
Manus Kendrew Lascelles
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare William H Macy, Laura Dern, David Paymer, Meat Loaf, Kay Hawtrey, Michael Copeman, Kenneth Welsh, Joseph Ziegler, Arlene Meadows, Peter Oldring

Bomkia
2006-10-18
Stark film som behandlar vardagsrasism ur ett väldigt påtagligt perspektiv. Dern och Macy funkar väldigt bra. En film jag nog tycker de kunde visa på samhällskunskapen. 4a.
yplantin
2006-10-18
Gillade verkligen den här filmen, även om den till viss del generaliserar. Den väcker dock en hel del funderingar om hur lätt det är falla för trycket och hur viktigt det är att vi rannsakar oss själva om det verkligen är värt det. Bra skådespelarinsatser och jag gillar det lågmälda.
TheThing
2006-10-18
Ja den sög tag i en. Men det var några uppenbara försök att förklara hur fel rasismen är, som i sin övertydliga stil nästan förlöjligar istället för att förstärka.
Yakultheredelk
2006-10-18
En film som verkligen speglar det nu vi befinner oss i. Integrations frågan tas upp på ur ett riktigt bra perspektiv där Slavin suddar ut gränserna för det hat som kan uppstå bland människor. Kafka stämmning någon?
Albion
2006-10-18
En studie i mänsklighetens svaga sidor som är riktigt bra. Vet inte om det finns några historiska belägg för filmens utgångspunkt men den fungerar ändå väl som kritisk opinionsbildare eftersom det är ett inte alltför ovanligt problem i vårt västerländska samhälle idag. Tycker att filmen blandar sin kritiska skildring med en stor portion ironi i form av stark generalisering men det är gjort med sådan finess att man köper det rakt av. Bill Macy är utmärkt i sin roll för övrigt. Intressant, kul och tankeväckande = bra och betyget blir en 4:a
KimEkberg
2006-10-18
Började på en svag fyra och slutade på en stark tvåa. Någonting däremellan är ju tre. Så det får det bli. Bra spel av Macy som vanligt dock.
Fat_Tomas
2006-10-18
Gripande och bra, berör. Jag satt som klistrad framför tvn, rekommenderas starkt!
riverpoet
2006-10-18
Tyckte den var riktigt bra. Gillar Macy.
smekaren
2006-10-18
här är billboarden, den riktiga. värt en titt. http://www.casadepunk.com/inline/2005_11/mbw_670.jpg
smekaren
2006-10-17
en kul grej är att den stora billboarden utanför kvartersbutiken är slående lik omslaget till Curtis Mayfields album "There's no place like america today". Se själva: http://www.dustygroove.com/images/products/m/mayfie_curt_theresnop_101b.jpg