2.6

Bodyguard

Frank har en bakgrund som tuff och högt ansedd livvakt, men misslyckades med att förhindra ett attentat mot president Reagan. Det resulterade i att Frank avgick som presidentens livvakt och nu tar sig an ett frilansuppdrag för en mordhotad sångerska.

Originaltitel The Bodyguard
Regissör Mick Jackson
Manus Lawrence Kasdan
Genre Drama, Romantik, Thriller, 90-tal
Skådespelare Kevin Costner, Whitney Houston, Michele Lamar Richards, Bill Cobbs, Gary Kemp, Mike Starr, Tomas Arana, Christopher Birt, DeVaughn Nixon, Ralph Waite, Gerry Bamman, Joe Urla, Tony Pierce, Charles Keating, Robert Wuhl, Richard Schiff, Nathaniel Parker

darkmist82
2023-01-19
Kevin Costner är ofta en underskattad skådespelare, jag tycker att han gör bra ifrån sig som tuff men känslosam livvakt tillsammans med Whitney Houston som stjärnan han ska beskydda m.fl. The bodyguard är en romantisk drama thriller med nervkittlande spänning och romantik som jag faktiskt kan ha lite svårt för men här fungerar den på ett bra plan. Mick Jackson har regisserat ihop en klassisk drama som håller sig väl hela vägen, trots sin över två timmar långa speltid. Musiken är bra och man känner sig nöjd efteråt. En klassisk 1990-tals film som funkar bra trots sina många år på nacken.
karlmats
2022-07-24
En omtitt efter 13 år och jag håller med mig själv. Costner får mycket skit generellt men jag tycker att han är en helt duglig skådis som inte gör bort sig här. Det jag kan störa mig på den här gången är Whitneys agent som både är en karikatyr och en dålig skådis. Jag kanske sansar mig lite den här gången och sänker denna ett snäpp, men det är fortfarande lite av en personlig favorit från tidigt 90-tal. En stark 3a. --- 2009-02-01 En riktig nostalgitripp där filmen förmodligen är bättre i min hjärna än utanför men jag tycker den är fantastisk. Whitney är underbart mysig och Costner proffsigt kylig och stämningen gör hela filmen tillsammans med en helt fungerande plot som lyfts av fin musik. Många småbrister finns det men de rationaliseras snabbt bort av hjärnan, ett tecken på en bra film?
jcoke88
2020-06-03
Bara en riktig fubbick kan hitta på en sån plot twist.
2019-10-14
Fan så sunken film. Helt klart en av 90/tals -rullarna som presterar sämst. Tidens tand har inte varit nådig mot denna skapelse. Man får verkligen 0 sympati för Whitnys karaktär som är drygheten själv med sin koks-näsa & falskhet. Sen såklart är stenhögen Costner heller inte en som borde haft huvudrollen då han inte kan bära upp en sånhära film. Sen att alla satar gör extremt korkade beslut att man önskar livet ur dom...#)
deswhip
2018-09-15
"I don't wanna talk about this again" scenen och svärdscenen är verkligen riktigt bra. Whitney har otrolig karisma och Kevin är cool. Sen att handlingen kanske inte skulle hålla fullt ut idag tycker jag man kan ha överséende med. Filmen är snygg, cool och romantisk. En välförtjänt klassiker. Whitney R.I.P.
Starkbröl
2018-08-05
Tramsig thrillerdel men inte sämre än många andra nittiotalsthrillerhandlingar. Den alltid lika träige Costner funkar bra i just denna roll. Houston är oväntat funktionell. Bra musik förstås.
NoWireHangers
2018-06-21
Drama- och thrillerdelarna är inte särskilt väl integrerade och ingen av dem är särskilt intressant eller spännande.
2018-06-15
Promotion för Houston och inget annat, men gamla Bodyguard funkar fortf fint att slötitta på. För filmen är inte dåligt trots att det blir både sliskigt och slött emellanåt. En modern klassiker som jag minns var stor när den kom och musiken rullade friskt på MTV.
Vasp
2018-03-30
Filmen lever mycket på att det är så jäkla bra musik med.
2018-02-14
Den här filmen är bara för gräsligt dålig!!!