3.3

Björnen

En björnunge lever med sin mor i skogarna när tragedin slår till. Ett stenras dödar björnhonan. Ungen fäster då sig vid en enstöring till björnhanne. Tillsammans kämpar de för att komma undan två professionella björnjägare som har hästar och hundar.

Baserad på romanen The Grizzly King av James Oliver Curwood från år 1916.

Originaltitel L'ours
Alternativ titel The Bear
Regissör Jean-Jacques Annaud
Manus Gérard Brach
Genre Familjefilm, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Tcheky Karyo, Jack Wallace, André Lacombe

2015-09-22
Som en dramatiserad naturfilm. Tack vare dramatiken, ovanliga och närgångna djurbilder samt lustiga läten blir den inte långtråkig och sövande. Jag imponeras över hur starkt djuren reagerar och framförallt hur mycket som känns äkta. Det är alltifrån eufori till vrede och desperation.
Devils_Arcade
2015-01-10
Så SÖÖÖT! Men ungens pålagda ljud.....
Raimo_1985
2015-01-10
Vackra djur, vackra naturbilder. Men varför ska man träna björnar till att skådespela? Jag hoppas att en sådan här film inte skulle ha gjorts idag med de medlen. En fyra för gulligheten, en svag tvåa för etiken. En etta för de pålagda ljuden på björnungen... ;)
egoman
2015-01-08
Det är mycket som är fantastiskt med den här filmen, men i sista hand faller den ändå på handligen. Den är högst trivial, hur välgjord den än må vara.
2013-09-27
Mycket bra och imponerande film med björnar i huvudrollerna. Vackra miljöer och fin berättelse. Värd att se inte bara för bedriften att kunna göra en film med riktiga björnar som skådespelare.
Dutch
2013-03-21
Vacker men fjantig och förutsägbar. Roliga stönljud från pappa björn när han belägrar björnludret i buskarna.
kikki
2012-04-26
Underbar vacker film.
GinNTonic
2012-02-29
Fantastisk djurregi och mäktiga naturbilder. Jag gillar också scenerna med jägarna. Sen har filmen förstås sina brister också, som drömsekvenserna och de fejkade björnljuden.
2011-07-15
Att den här inte är med i alla måstefilms-listor förvånar mig. Bitvis är den verkligen skitsnygg och överjävligt imponerande - helt klart världsklass - men ändå har den fått falla i glömska. Att storyn är rätt så banal, och att det i längden blir rätt så långtråkigt brukar vara av underordnad betydelse då det gäller måstefaktorn. Personligen kan jag inte sträcka mig högre än en trea i betyg, men om jag bara fick välja två ord att kommentera den med så skulle de vara: "Se den!". (9/15)
2010-07-07
Vacker och lättsmält film att vila ögoen på i 90 min.