3.3

Björnen

En björnunge lever med sin mor i skogarna när tragedin slår till. Ett stenras dödar björnhonan. Ungen fäster då sig vid en enstöring till björnhanne. Tillsammans kämpar de för att komma undan två professionella björnjägare som har hästar och hundar.

Baserad på romanen The Grizzly King av James Oliver Curwood från år 1916.

Originaltitel L'ours
Alternativ titel The Bear
Regissör Jean-Jacques Annaud
Manus Gérard Brach
Genre Familjefilm, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Tcheky Karyo, Jack Wallace, André Lacombe

hsimpson
2010-07-02
Minns att jag såg denna när jag var liten. Gillade den skarpt och tyckte att den var sorglig. Mer än så mindes jag inte, så det var intressant att se den igen 15 år senare. Nu var den väl kanske inte lika bra. Visst, det är snyggt, men det finns också många störningsmoment. Skådespelarna förstör mer än de tillför, till exempel. Och drömsekvenserna var patetiska. Dessutom var filmen lite väl sentimental. Hade nog föredragit en lite kortare dokumentär om björnar i BC istället.
Ohllie
2010-04-12
Störtskön ju! :)
erhan
2010-04-09
Väldigt gripande film, det är nog den bästa filmen jag sett med djur i huvudrollerna :)
Greystalker
2010-01-07
Såg den här tillsammans med grannens hund, en japansk dvärgspets, som blev helt galen och sprang fram och tillbaka vilt när hundarna jagade björnen. Vet inte riktigt vilken sida han stod på dock... =)
ray
2009-10-16
Detta måste vara en av de mest välregisserade filmerna någonsin. Helt otroligt att de lyckats få djuren att göra det de gör. Annars bjuder denna film även på ett makalöst foto, blandat med en mycket vemodig stämning. Gripande.
Goham
2009-09-30
Sjuk nostalgi!
Lindblom11
2009-05-23
mycket gripande film! björnens drömmar kunde dock ha tagits bort! Kändes lite pajasvarning, men som sagt, en fin film med mycket känslor. kunde kanske ha varit lite mer spänning i filmen! men i sin helhet så får den en fyra, inget snack om saken! Björnigt bra!
AirikrStrife
2008-09-03
herregud, den är inte ens verklighets trogen, björnhanen hade antagligen dödat ungen, massa annat som björnarna gör är så jävla orealistiskt. Vill ni se känslosamma djur så se varghunden