En dödlig lögn

Mathieu Vasseur är en ung och talanglös författare. För att dryga ut kassan jobbar han som flyttkarl. En dag finner han ett bokmanus i en just avliden mans hem. En berättelse om en äldre herres minnen av kriget som visar sig vara rena mästervet. Och det är aldrig publicerat! Mathieu kan inte låta bli att lägga beslag på manuset, hävda att hans skrivit det och kontakta ett bokförlag. Boken blir en rungande succé, Mathieu möter alla sina drömmars kvinna och livet leker. Man han kommer snart inse att alla hans lögner har ett högt pris?

Originaltitel Un homme idéal
Alternativ titel A Perfect Man
Regissör Yann Gozlan
Manus Yann Gozlan, Guillaume Lemans, Grégoire Vigneron
Genre 2010-tal, Thriller
Skådespelare Valeria Cavalli, Ludovic Berthillot, André Marcon, Marc Barbe, Eric Savin, Thibault Vinçon, Ana Girardot, Pierre Niney, Luc Antoni, François Rabette, Karina Beuthe, Frédéric Pellegeay, Sacha Mijovic, Soria Moufakkir, Olivier Antoine, Serge Grünberg

2018-09-29
En krävande fransk thriller som är amatörmässig, inte minst när det kommer till handling och dramaturgi. Onödigt tillkrånglad och snackig så att det blir en tråkig transportsträcka med bristande inlevelse. När det händer något är det överdramatiserat, drömsekvenser och upprepningar. Aldrig intressant eller särskilt spännande. Mycket filmning i mörker och klyschig spänningsmusik. Nej, det är inte särskilt bra alls. Ett under om någon orkar hålla intresset uppe. I det här fallet tror jag att jänkarna hade gjort det bättre.
ekmanälskaren
2016-04-04