2.8

Black Box

En ung och begåvad black box-analytiker är fast beslutad att finna orsaken bakom den dödliga kraschen av ett helt nytt flygplan.

Originaltitel Boîte noire
Regissör Yann Gozlan
Manus Nicolas Bouvet-Levrard, Yann Gozlan, Simon Moutairou, Jérémie Guez
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2020-talet
Skådespelare Pierre Niney, Lou de Laâge, André Dussollier, Sébastien Pouderoux, Olivier Rabourdin, Guillaume Marquet, Aurélien Recoing, Gregori Derangere, André Marcon, Mehdi Djaadi, Anne Azoulay

StureStenhög
2022-06-20
I flera avseenden en ganska konventionell thriller, men den har ändå några aspekter som skiljer ut den lite. Inte minst då flygindustrin som spelplats, och det är kul att få följa med bakom kulisserna där. Mysteriet i sig är ju på sätt och vis omvänt från vad man är van vid också. På det har man en intressant huvudperson som trots sin obestridliga och udda kompetens inte alltid gör sig själv några tjänster, och det är fullt förståeligt att hans omgivning, och även vi, har sina tvivel om honom. Handlingen rullas sedan upp på ett effektivt sätt, och slutintrycket är att det här står sig bra i dagens konkurrens