3.7

1917

6:e april 1917. Ett regemente samlar sig djupt i fientligt territorium. Två man tilldelas ett uppdrag, att mot tiden leverera ett meddelande som ska stoppa 1600 man från att gå rakt i en dödsfälla.

Originaltitel 1917
Regissör Sam Mendes
Manus Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Dean-Charles Chapman, George MacKay, Daniel Mays, Colin Firth, Pip Carter, Andy Apollo, Paul Tinto, Josef Davies, Billy Postlethwaite, Gabriel Akuwudike, Andrew Scott, Spike Leighton, Robert Maaser, Gerran Howell, Adam Hugill, Mark Strong, Richard McCabe, Benjamin Adams, Anson Boon, Kenny Fullwood, Tommy French, Nabhaan Rizwan, Ryan Nolan, Elliot Baxter

Rele
2022-07-21
En annorlunda, men ändå bra Krigsfilm. Välgjord film med bra manus och inte minst några duktiga skådespelare. Jag ger en svag fyra.
Norpan0
2022-07-21
Vilken annorlunda krigsfilm. Coolt med så långa tagningar.
Murvel48
2022-02-27
Tekniskt briljant, snyggt filmad i häftiga miljöer och… yada yada yada… själva storyn var lite tradig efter filmens oväntade vändpunkt.
2022-02-20
Äckligt välgjord. Stark och fängslande. Schyst "road movie-känsla". (12/15)
QuiNonStultus
2022-02-09
Ja, asså, bra film. En mer understated Rädda Menige Ryan från ett tidigare krig. Men jag tycker inte riktigt att det bränner till, och Mendes har gjort bättre. Kul med storkändisar i väldigt små roller!
Kimchi
2022-01-26
Tekniskt mycket bra. Fint foto och klippning osv. Rent handlingsmässigt lite tafatt.
Lortpunk
2022-01-24
Fantastiskt bra film
HansMoleman
2021-12-06
Otroligt snyggt gjord, men några riktigt fina scener! Gillar de långa frekvenserna utan klippning (det är ju klippt, men väldigt snyggt gjort). Mellan stark trea och svag fyra, men friar hellre än fäller.
dudson
2021-11-14
En stelbent film som verkligen lever på sin yta/snygghet. Samt bildspråk. Kände inte alls för krigets hemskheter/fasor. Rejält platt krigs upplevelse,tyvär.
quelnightmare
2021-11-12
Sam Mendes gripande drama om första världskriget har lite handling men uppvisar massor av teknisk panach och tar sig an detta med aptitretande skådespelare.