3.7

1917

6:e april 1917. Ett regemente samlar sig djupt i fientligt territorium. Två man tilldelas ett uppdrag, att mot tiden leverera ett meddelande som ska stoppa 1600 man från att gå rakt i en dödsfälla.

Originaltitel 1917
Regissör Sam Mendes
Manus Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Dean-Charles Chapman, George MacKay, Daniel Mays, Colin Firth, Pip Carter, Andy Apollo, Paul Tinto, Josef Davies, Billy Postlethwaite, Gabriel Akuwudike, Andrew Scott, Spike Leighton, Robert Maaser, Gerran Howell, Adam Hugill, Mark Strong, Richard McCabe, Benjamin Adams, Anson Boon, Kenny Fullwood, Tommy French, Nabhaan Rizwan, Ryan Nolan, Elliot Baxter

Andreas_
2021-07-12
Ett mästerverk till film utan tvekan, detta är vad Sam Mendes ska syssla med för här gör han en makalöst bra och snyggt filmad film som verkligen känns oerhört realistisk i krigsskildring. Hans tafatta försök att göra bra Bond filmer fungerade inte tyckte jag, visst var även dom snygga men action sekvenserna var nog bland det tråkigaste och lamaste jag sett men här får han verkligen till det och krigssekvenserna känns så sjukt nära realism som man kan komma och hur han filmat detta mästerverk är bortom ord, det går knappt att beskriva, det är typ ett enda klipp i hela filmen, resten är en svepande kamera som följer två unga soldater på ett viktigt uppdrag genom första världskrigets Frankrike utan klipp!!! det är helt sjukt hur bra gjort det är, visst finns det några plot holes här och var som gör att trovärdigheten på vissa saker sjunker men man köper det just pga den intensitet som infinner sig hela tiden och det underbara kameraarbetet filmen igenom, sen ska det även tilläggas att dom två killarna som spelar huvudrollerna är fantastiskt bra och relativt okända, vilket är bra för det höjer den realistiska känslan av filmen, sen är det några stora brittiska skådespelare som dyker upp här och var i mindre roller också, önskar så att jag sett denna film på bio när det begav sig men trots att man såg den hemma så fungerar det riktigt bra, helt suverän utan tvekan och måste ses, vare sig man gillar krigsfilmer eller ej för det är ett mästerverk på många sätt, rekommenderas starkt, betyget blir en stark 5:a
Pos
2021-05-22
Väldigt bra på många sätt. Fantastiskt foto givetvis, och även skådespeleriet är klanderfritt.
xpndr
2021-04-24
Ett bra foto och episkt sceneri gör inte en film.
BarryHero
2021-03-10
Imponerande långa tagningar och vackert foto. Storyn är något banal men detta är framför allt ett tekniskt mästerverk signerat Sam Mendes. George MacKay imponerar i huvudrollen.
Zebulonm
2021-02-06
Bra men inte mer än det.
mammene
2021-02-04
På ett vis en stillsam krigsfilm, men för den skull inte förskonande. Tvärtom skulle jag vilja säga, att följa några personer på uppdrag gör att fasan kommer närmare, i motsats till strider där alla blir anonyma. Modiga människor med rädslan lysande i ögonen, motsägelsefullt, ja men vad har de för val, bara att lyda. Fantastiskt fint foto och en stark film, stark trea.
Pungmesen
2021-01-31
Väldigt snygg! Storyn är kanske inte fantastisk, men den fångar verkligen en känsla av att vara där och det är högt men naturligt tempo.
hsimpson
2020-12-31
Snygg och välgjord. Men ja, kanske en aning för förutsägbar.
2020-12-19
Enda anledningen till att den inte knep toppbetyget var förutsägbarheten. I övrigt en otroligt snygg och välgjord film. Speciellt en scen som inkluderar eld och ruiner sticker ut med sin känsla och soundtrack - närmast biblisk.
RustyFilm
2020-12-09
En väldigt enkel intrig. Korpralerna Blake (Dean-Charles Chapman) och Schofield (George MacKay) beordras att nå frontlinjen med ett meddelande (som ej går att få fram på annat sätt). Ett meddelande som kan rädda tusentals liv. Men det är inte så mycket intrigen som gör den här filmen, utan det är sättet den berättas på. Regi (Sam Mendes) och ett mycket kompetent kamerajobb (Roger Deakins) bygger istället upp spänningen. Vi (det känns verkligen som vi) rusar tillsammans med budbärarna genom oändligt slingrande skyttegravar och slagfält. Döda människor och hästar och diverse andra hemskheter passeras och vi tycks se detaljerna tydligare än Blake och Schofield. Ett fantastiskt snyggt arbete med kameran och en fantastisk film är det. Miljön är slutet av första världskriget och jag tror vi är i norra Frankrike