RecensionNatt på museet

När jag såg rollistan på denna film: Robin Williams, Ben Stiller, Owen Willams och Dick Van Dyke så föreställde jag mig ett smörgåsbord av humor inpackat i ett barnvänligt format. En uppdaterad Jumanji om man så vill.

Filmen handlar om en kille i 30-års åldern som hankat sig fram i livet genom att försöka lyckas med diverse uppfinningar vilka alla slagit snett. Så känner han en dag pressen på sig från sin före detta fru att han bör skaffa ett \"vanligt\" jobb för att ge stabilitet åt sin 10 årige son vilken han alltmer börjat glida ifrån.

Så han får ett jobb som nattvakt på Naturhistoriska museet. Vad han inte anar är att allt på museet väcks till liv på natten.

Nå är det en uppdaterad Jumanji?
Detta är en annan sorts film. Den är barnvänlig men har en vuxen underton och ironi som fungerar alldeles förträffligt hela vägen.
Filmen börjar med att ett skelett av Tyrannosaurus Rex väcks till liv och börjar jaga Ben Stiller genom museet.
Man får en flashback av Jurassic Park men det som händer spelar på våra förväntningar på ett suveränt sätt rent komiskt.

Likaså resten av Museets uppväkta föremål som små modeller av En romersk legion i en monter eller Hunnern Attila och en amerikansk president spelad av Robin Williams.

Alla spelar sina roller bra men det som lyfter filmen är att timingen är klockren utan egentliga tabbar.
Owen Wilson som Cowboy känns dock lite väl platt.
Han bör nog hålla sig till sin vanliga ironiska jargong. Han lyckades inte dra ett enda skratt i salongen med vanlig gaphumor. Men när han drog på med sin självironi hakade publiken på tacksamt nog. Ricky Gervais från \"The Office\" gör sin sedvanliga \"dum chef med stort självförtroende\" rutin. Stiller lyckas få sin figur att verka ofantligt normal men en aning \"normaltöntig\" så att man håller på honom filmen igenom.

Alla dessa kända återuppväckta figurer på museet har en svaghet av något slag vilket Ben Stiller får erfara. Hunnern Attila som verkar blodtörstig är egentligen bara missförstådd.
Detta mynnar ut i filmens starkaste scen och är helt oprisbar.

Filmen håller samma klass som klassiker som Ghostbusters eller Gremlins. Den släpper aldrig taget. Det blir dock en aning för sliskigt emellanåt, speciellt i slutet men det drar inte ner betyget utan gör mer att tonen barnanpassas en aning.
Men kort sagt så finns det mycket fysisk och situationsbaserad humor som verkligen fungerar.
Den ger också en viss tillfredställelse att se dessa kända historiska figurer och man är genuint nyfiken på dom under filmens gång.
Gå och se denna på en gång!