RecensionStaden med levande döda

Jag vägrar insé att Lucio Fulci var ett geni. Han var en tafatt regissör med ambitiösa idéer som han var alldeles för inkompetent för att själv förverkliga.

Zombiefilm har jag sett mycket av, och jag älskar genren. Och den största nageln i ögat är såklart Lucio Fulci som alla tjatar om trots att hans filmer helt saknar värde. Zombie Flesh Eaters är så otroligt undermålig och man blir varken rädd, underhållen eller påverkad av den. The Beyond saknar handling och röd tråd helt, och är istället en samling bilder surrealism.

City of the Living Dead placerar sig någonstans i mitten. Samtidigt som den i flera scener fritt kopierar sin föregångare Zombie Flesh Eaters så banar den också vägen för den surrealistiska The Beyond som släpptes året därpå.

Lucio Fulci var en hängiven ateist, vilket märks ganska tydligt i en del av hans filmer. Även denna! I öppningsscenen så hänger sig en präst och genom detta så öppnar han en port till helvetet i den lilla staden Dunwich. Samtidigt i New York sitter Mary i en séans med de döda och synen av den döda prästen visar sig för henne. En gammal vis dam vet precis vad det handlar om, och förklarar att jordens undergång är nära. Tillsammans beger sig Mary och en journalist vid namn Peter Bell ut på jakt efter Dunwich - och för att stoppa jordens undergång.

Precis som i alla Fulci filmer så är denna även denna tämligen händelselös fram tills ungefär det är tjugo-tio minuter kvar. Och då händer det knappt någonting heller. Lucio Fulci har försökt vara lite kulturell genom att slänga in referenser till H.P. Lovecraft, och grundhandlingen skulle faktiskt kunna vara lyft från en utav hans verk. Men eftersom vår käre italienska surrealist saknar filmkompetens totalt så får vi bara en röra av något som skulle kunna ha varit en bra film. Att placera Fulci i samma mening som Lovecraft är faktsikt en förolämpning mot vår käre gamle författare!

Musiken av Fabio Frizzi är nog hans sämsta jag hört i någon utav de tre stora Lucio Fulci \"Z\" filmerna. Först och främst så kopierar han sin tidigare musik rakt av och resten är bara fantasilöst. Och JA, jag tycker hans musik från både ZFE och Beyond är bra.

Men samtidigt som filmen är dålig, så har den sina ljusa punkter. Det finns två-tre scener i filmen som faktiskt är riktigt spännande, då tänker jag speciellt på scenen där Doktorn och den mesiga 2-dimensionella skrikande tjejen hör massa ljud i huset och man bara vet att det lurar en odöd runt knuten. Uppgörelsescenen i slutet är snarare läskig än spännande. Dock så dämpas det ganska mycket av de oändliga transportsträckor som det tog att komma dit. Jag slår vad om att karaktärerna kröp genom gångar i tio minuter utan att någonting hände. För att inte tala på slutscenen... Och kom inte och säg att det finns något djupt budskap att utvinna av den allra sista slutbilden, för det är skitsnack. Det var någon kamerakille som spillde kaffe på negativet (Detta är sant!) och därför klippte Fulci bara ihop något osammanhängande som ingen skulle förstå.

Om man någongång vill se en surrealistisk pretto-zombiefilm som anser sig vara förmer än vad den egentligen är, så ska man ta och leta upp City of the Living Dead och The Beyond. De saknar logik, handling, övergripande spänning eller underhållning. Istället erbjuder de dåligt manus, trista visuella bilder, karaktärer man kan hitta i alla andra skräckfilmer och saker som inte hänger ihop överhuvudtaget. Ett guldkorn, med andra ord!