RecensionHollow Man

Sebastian Caine (Kevin Bacon) är en genialisk vetenskapsman som tillsammans med sina kollegor Linda McKay (Elisabeth Shue) och Matthew Kensington (Josh Brolin) arbetar på ett osynlighetsserum. De har lyckats göra djur, huvudsakligen apor och hundar, osynliga, men har ännu inte lyckats göra dem synliga igen.

Till slut lyckas de, men av någon originell anledning berättar Caine inte det för sina finansiärer inom den amerikanska militären. I stället tar han det ensidiga beslutet att testa osynlighetsserumet på människor. Vilken människa? Caine själv, givetvis. Resten av historien är uppenbar: han lyckas inte göra sig synlig igen, och osynligheten gör honom allt galnare, och bara delvis genom den makt tillståndet ger honom.

Det är handlingen, men i en film som denna är handlingen bara en ursäkt för att visa upp effekterna. Och effekterna är fullständigt hisnande. När jag såg den första Den osynlige mannen från 1933 blev jag oerhört imponerad av effekterna (och det blir jag än i dag, men nu snarare för att de lyckades göra det med teknik som nu är över sjuttio år gammal). När jag såg Chevy Chases version av Den osynlige mannen trodde jag att den typen av film hade nått sin topp. Den osynlige Chase rökte och kräktes och sminkade sig, och jag trodde inte att det fanns mer att göra med konceptet.

Det var helt fel. De två tidigare filmerna hade handlingen likaväl som effekterna, men Hollow Man skjuter sönder dem fullständigt vad gäller det senare. Caine rör sig genom rök och vatten, går omkring insvept i lakan och gör sig en latexmask som sedan går omkring och talar trots tomma ögonhålor. Det är i korthet fruktansvärt imponerande, en enda lång kavalkad av det bästa filmtekniken har att visa upp.

Tyvärr faller filmen platt så fort åskådaren slutar hypnotiseras av effekterna, och huvudsakligen ligger problemet hos Caine. Innan han blir osynlig är han en intressant karaktär, efteråt förvandlas han till en flat person som är osynlig men inte kan komma på något vettigt att göra med det. Tänk dig en osynlig Jason Voorhees så är du inte långt ifrån vad Sebastian Caine blir, men han uppnår aldrig charmen hos den hockeymaskklädde seriemördaren.

Hollow Man är en fantastisk demonstration av vad man kan göra med film nu för tiden, men mer än så blir filmen inte. Duktiga skådespelare som Bacon och Shue försvinner i röran som skapas av ett halvdåligt manus och överdriven fascination för effekter.