RecensionMr. & Mrs. Smith

Låt mig säga en sak redan från början: oavsett vad man tycker om filmen, så finns det mycket snyggt att titta på medan den pågår. Med Brad Pitt och Angelina Jolie i samma film kan jag inte föreställa mig någon som finner något att klaga på vad gäller den estetiska sidan.

Pitts och Jolies karaktärer John och Jane Smith är gifta. De verkar lagom lyckliga och ganska uttråkade av varandra. Situationen förändras ganska fort när båda får veta att den andre i hemlighet arbetar som yrkesmördare. De får i uppdrag att döda varandra, och tar sig an uppgifterna med oroande entusiasm.

Som varje van filmskådare med erfarenhet av Hollywood förstår, så är det gott om våld, gott om vapen och gott om halvrolig humor. Actionscenerna är som alltid välgjorda och spännande, och eftersom både Pitt och Jolie faktiskt kan agera är scenerna däremellan mer än bara transportsträckor.

Mr. and Mrs. Smith höjs över strömmen av standard-Hollywood-actionfilmer av tre faktorer. Den första är huvudrollsinnehavarna, som är bättre på sina jobb än de flesta. Den andra är att hela filmen är en enda lång allegori för äktenskap, vilket får sitt bästa uttryck i en diskussion som paret har om huruvida de ska fly var för sig eller om de ska slåss tillsammans. Den tredje är att detta är den första film jag kan påminna mig där en man slår en kvinna utan att hålla igen och utan att scenen är tänkt att få oss att vilja spy på det äckliga kräket som slår en kvinna. Här är kvinnan precis lika stark som mannen och ger tillbaka lika hårt som hon tar, inte ett stackars misshandlat offer. Det är näst intill unikt i filmhistorien. Det säger ganska mycket om vår kultur att inte ens en film som framställer ett slagsmål mellan en man och en kvinna på detta sätt kan visa scenen där mannen upprepade gånger sparkar den liggande kvinnan i magen. När det sker är Jolie utanför bild. Om det säger något bra eller dåligt lämnar jag åt läsaren.

Allt sammantaget är Mr. and Mrs. Smith en utmärkt actionfilm med både skådespel och budskap som gör att den höjer sig över mängden. Och om inte annat kan man ju tråna efter huvudrollsinnehavarna och betrakta det som två välanvända timmar.