RecensionSagan om ringen - härskarringen

Ett äventyr bland alver och dvärgar, bland människor och orcher. Ett äventyr som handlar om ondska och godhet, ett äventyr som cirkulerar kring ett föremål. Ringen.
När Tolkien skrev Trilogin om Härskarringen på 1950-talet hade han nog ingen aning om den popularitet och mystik som skulle finnas runt den 50 år senare.
När sedan den Nya Zeelendske regissören Peter Jackson bestämde sig för att föra över den fantastiska boken till film kunde han nog ana att det var en populär idé.
Och visst var, och är, det det. Filmen har allt som behövs för att bli den kultfilm den redan är.
Jag såg den utan att ha läst boken och blev på det sättet inte det minsta besviken, även om jag nu i efterhand kan sakna Tom Bombadill. Filmens första minuter berättar sagan om den mäktiga Ringen och dess ägare Sauron, man får se slaget mellan alver/människor och orcherna som har Sauron som sin kung. När Ringen tas om hand av människokungen Isildur anas odåd, och mycket riktigt, Ringen försvinner och återfinns av varelsen Gollum som förtärs av kärleken till föremålet. När Gollum blir av med Ringen hamnar den hos äventyrshoben Bilbo, sen börjar den riktiga filmen.
Ringen ärvs efter många år av Bilbos brorson Frodo, tillsammans med trollkarlen Gandalf inser de att Ringen är den försvunna maktens Ring och att den måste förstöras. Ett brödraskap sätts ihop med gemensamma krafter; de fyra unga hoberna Frodo, Sam, Merry och Pippin, människorna Aragorn/Vidstige och Boromir, alven Legolas, dvärgen Gimli och Gandalf. Tillsammans beger de sig på en farlig väd mot Saurons fäste Mordor.
Detta är den centrala handligen i trilogin, men eftersom det är en mycket lång film finns det naturligtvis många bi-berättelser som både gör filmen bättre och sämre.
Det som jag är absolut mest imponerad av är den värld som filmteamet byggt upp på Nya Zeeland. Det är verkligen Midgård! Gröna kullar? Javisst.Höga berg? Absolut. Mörka skogar? Japp, det finns också. Det fantastiskt vackra fotot höjer upplevelsen till en extatisk nivå.
Sen tycker jag att många av skådespelarna är imponerande, framför allt Elijah Wood som den lille hjälten Frodo.Viggo Mortensen är som gjord för den starke kämpen Aragorn, Ian McKellen tillför både humor och fara med sitt agerande, hans dialekt är underbar.
Jag tycker inte att man behöver vara ett fantasy-fan för att tycka om Sagan om Ringen, jag är det inte men jag älskar den ändå. Just därför att den handlar om problem som alltid kommer att finnas, skillnaden är att här är de klädda i sagans skepnad. Och det gör det mycket intressantare, för ibland måste man få drömma sig bort till en värld med frodiga kullar, höga berg och mörka skogar.....