RecensionHigh School Musical

Musikal som påminner mycket om Grease (1978) men i modernare version. Mycket modernare version. En film för hela familjen.

Troy Bolton (Zac Efron) och Gabriella Montez (Vanessa Anne Hudgens) kommer från helt olika delar av skolvärlden. Troy är lagledare för skolans basketlag och sporten betyder allt för honom. Deras tränare är till och med Troys egen far. Gabriella är skolans plugghäst nummer ett och gör allt för att hålla toppbetyg.

När de båda deltar i en provspelning til skolans musikal märker de att de sjunger mycket bra tillsammans i duett. Trots basketlaget och plugghästarnas misstycke bestämmer de sig för att delta i musikalen. Men de har konkurrens av den mycket självupptagna Sharpay Evans (Ashley Tisdale) och hennes bror Ryan (Lucas Grabeel)

[-]High School Musical är en mycket bra musikal, gjord för att passa alla åldrar. Även om skådespelarna är lite omogna och handlingen kan upfattas som lite fjantig är det en mysig film med bra musik. Något som alla kan uppskatta. Det här är den typ av film som alla föräldrar vill att deras barn ska se.

Skådespelarna i High School Musical är ju ganska okända och har därför inte fått sin chans att påvisa sina talanger så mycket. Men när man ser hur sångerna är dubbade och förinspelade så undrar man om man ska skylla på teknikerna eller skådespelarna.

Men överlag är det en film sevärd för alla och även om sången är lite missanpassad till munrörelserna så tappar den inte så mycket i betyg. Trots ytligt manus så får den en fyra för sin mysiga klang.