RecensionLost in Translation

En film skriven och regisserad av Sofia Coppola med Bill Murray i huvudrollen. Medverkar gör också Scarlett Johansson och Giovanni Ribisi.

Bob Harris (Bill Murray) är en amerikansk skådespelare som passerat sin storhetstid för många år sedan. Han åker till Tokyo för att spela in en reklamfilm och träffar samtidigt Charlotte (Scarlett Johansson), fru till en av filmfotograferna . De inleder ett mycket speciellt förhållande...

De kommer från två mycket olika världar och har inte mycket gemensamt. Men en sak som de har gemensamt är att de båda vantrivs i Tokyo, en stad där de känner sig som outsiders.

[-]Lost in Translation är en mycket överskattad film. Även om den anses som Bill Murrays kanske bästa och att han fick en Oscarnominering för sin roll så håller den inte måttet. Bill Murrays karaktär är på tok för deprimerad för att det ska kunna klassas som underhållning.[*] Nej då tycker jag han gjort betydligt bättre filmer, speciellt inom komedigenren. Scarlett Johansson upplever man också som ganska stel.

Filmen är både skriven och regisserad av Oscarbelönade Sofia Coppola, dotter till Francis Ford Coppola. Det här blev en mycket överskattad film, mycket beroende på att den kom med på Oscarsgalan. Hon kommer aldrig kunna uppnå samma kvalitet som sin far.

Sammanfattningsvis, även om det är en omfattande produktion så känns handlingen seg och uttråkande. Det finns inget \"Go\" i filmen vilket gör att man måste anstränga sig för att orka med filmen. En film ska ju vara underhållande och inte plågsam. Men filmen få ändå en trea då filmen är okej som andrahandsval.