RecensionKing Arthur

Nu när Hollywood gillar att spotta ut Episka storfilmer så kan vi ju hoppas på att få in några snygga och bra äventyr som de gamla finfina rullarna med Charlton Heston och Elizabeth Taylor. Eller?

Nej. Istället ska man slänga in dussintals med action, tunn story, oengagerande karaktärer och sen skapa en icke-existerande \"gimmick\" åt filmen så att den verkar mer intressant.

Denna filmens gimmick är att det påstår att den är historiskt korrekt. Det här är alltså vem Kung Arthur var! Jag kan berätta för er att den här filmen håller nog minst sanning av alla King Arthur-filmer jag någonsin sett, inklusive Den Första Riddaren.

Först och främst är historien helt påhittad. I ett alternativt universum styr Romarriket över England under 450-talet, medan en hord med saxare invaderar från norr. Ja, just det. Norr. Saxare från Tyskland invaderar från norr. Det är som om Mexikanare skulle invadera USA via Alaska.

Som tur är dyker Clive Owen och hans armé av Hollywood-clichéer upp till de godas räddning. Med hjälp av dåliga oneliners, förutsägbara \"vändningar\" och skådespelarinsatser som hör hemma i Sunset Beach så lyckas han rädda en massa människor från de onda, grymma saxarna.

Ok, en film kan vara klyschig men ändå underhållande. Men det är inte King Arthur. Till skillnad från Troja, Den Sista Samurajen och liknande filmer har nämligen denna filmen otroligt medelmåttigt manus som det bara inte går att engagera sig i, även ifall en del scener helt klart går ut på att vi ska sympatisera med dessa karaktärer. Men de är så jävla tunna! Alla huvudpersoner i filmen, inklusive Clive Owen är papperstunna. De stönar ut sina repliker och går sen och sätter sig och dricker kaffe medan de tänker \"Jag gör bara den här skiten för pengarna\".

Har den action då? Ja, den har actionscener som är långt under medelsnittet. Dålig koreografi och musikvideo-redigering. Det var i och för sig det regissör Fuqua höll på med innan han gav sig på storfilm, vilket kan förklara varför han är helt värdelös. På något sätt så engagerar inte ens actionscenerna. Det är som att se ett montage av folk som dödar varandra i stil med någon Bondfilm där hjältarna är helt odödliga. Vi vet att hjältarna inte ens kan bli sårade av vanliga lackejer, och vi får inga coola stunts heller. Det är bara montage av hjältarna som sticker ner lackejer efter lackejer. Supertråkigt.

Sen har filmen påklistrat soundtrack och inget nytänkande överhuvudtaget. Den har ingenting som är \"eget\" och funkar ingenstans.

En stjärnklar etta.