RecensionDen siste samurajen

Detta är en hollywoodfilm av högsta kaliber. Väldigt amerikansk och på sina ställen väldigt löjlig. Dock så får den ofta höga betyg eftersom det idag är en trend att gilla allt som har med Japan att göra. Om du följer den trenden kommer du antagligen älska Den sista samurajen, för den har allt man skulle kunna vänta sig den idolbild som målats upp av samurajer.

Tom Cruise spelar en alkoliserad krigsveteran, som erbjuds att åka till Japan och träna kejsarens nya moderna armé. Den lilla ön har äntligen bestämt sig för att göra sig av med de före detta feodalherrarna, nämligen samurajen, och skaffa ett ordentligt centralstyrtland. Men eftersom detta är en hollywoodfilm gjord i en era där man vill ha vänliga relationer till Japan så framställs de moderna popikonerna (samurajerna) som ädla, lojala och godhjärtade. Nåja, lite får man väl tåla.

För den som kan sin historia kan man sitta och skratta åt hur i helvete Edward Zwick tänkte när han gjorde denna film, men det är ganska roligt när man inser att detta faktiskt är en av de filmer där man får följa de \"onda\" människorna, även om filmen i sig sympatiserar med dem. Tom Cruise hamnar nämligen i sällskap med samurajerna efter att ha blivit besegrad av dem och han får lära sig att uppskatta deras vardag fylld med riktigt pompiga ord som \"ära\", \"disciplin\" och \"meditation\".

Därefter ska de goda (egentligen onda) samurajerna slåss för sin sak, nämligen att återinföra feodalismen i Japan så att de återigen kan leva flott och utnyttja bönderna. Tom Cruise hakar på ungefär lika dumdristigt som han hakade på scientologikyrkan.

Säga vad man vill om Den sista samurajen. Den är korkad, den är otroligt hollywoodinspirerad, slutet är bland det fånigaste som finns och den kan mäta sig med Independence Day i dålig dialog. Men actionscenerna i denna filmen är otroligt snygga. Filmen är lång, nästan två och en halv timma, men därimellan får vi ta del av en hel del bra svärdfighter och fältslag - två saker som jag är väldigt svag för i actionfilmer.

Bland annat får vi se när samurajbyn blir anfallna av elaka ninjakrigare, och om man lyckas hålla sig för skratt över en sådan löjlig idé, så bjuds man på en del snygga fäktningsscener. Alla gamla hollywoodschabloner finns med i denna scen, inklusive rakblandsvassa kaststjärnor och ninjor i full svartklädd mundering. Slutstriden är också en av de bästa på senare år. Den är ganska rå och blodig, och snyggt filmad.

Det är dessa actionscener som höjer denna annars ganska vardagliga och punkt-för-punkt hollywoodfilm till en trea. Om man ser det som en drama så är det bland det sämsta som någonsin gjorts, dock. Mitt tips är att inte göra det, utan istället njuta av det visuella.