RecensionX-Men 2

Mutanterna som filmpubliken först mötte i X-Men är tillbaka. Spänningarna mellan mutanter och vanliga människor blir allt allvarligare när en mutant försöker mörda USA:s president. Professor Xavier, en telepat som leder en skola för mutanter, sänder ut mutanterna Jean Grey (Famke Janssen) och Storm (Halle Berry) för att hitta den okände mutanten. Under tiden försöker Wolverine (Hugh Jackman) hitta svaret på frågorna om sitt mystiska förflutna.

Xavier besöker sin gamle vän, numera fiende, Magneto (Sir Ian McKellen) i det plastfängelse som han hålls fången i sedan slutet på förra filmen. Där blir han själv infångad av William Stryker (Brian Cox). Stryker leder sedan ett angrepp på Xaviers skola vilket gör att Wolverine tvingas fly tillsammans med sina elever Iceman (Shawn Ashmore), Rogue (Anna Paquin) och Pyro (Aaron Stanford). Samtidigt flyr Magneto från fängelset. Både hans och Xaviers mutanter hotas av Stryker, så fienderna tvingas samarbeta.

Så långt handlingen. Hur fungerar det? Mycket bra, faktiskt. Liksom i serietidningen anspelas det på frågor som homosexualitet (mutantkrafterna aktiveras i puberteten, att vara mutant betraktas som något icke önskvärt och skamligt, många unga mutanter hemlighåller sina förmågor, en del betraktar mutantskapet som en sjukdom som ska botas och så vidare - Icemans föräldrar frågar honom vid ett tillfälle om han någonsin försökt att inte vara mutant). Helyllekillen Iceman sätts mot badboyen Pyro (som, i de mindre goda karaktärernas tradition, får de bästa replikerna) liksom Xaviers ideologi där idealet är att människor och mutanter lever i harmoni sätts mot Magneto, som inte tror på att Xaviers drömvärld någonsin kan bli verklighet. Scenerna där mutanter från olika sidor talar med varandra, och framför allt scenerna där Magneto försöker övertala Pyro att byta sida är filmens intressantaste, mänskligaste, och mest intelligenta.

Men framför allt är detta givetvis en actionfilm, och varken effekterna eller actionscenerna gör någon besviken. Nightcrawler (Alan Cumming) teleporterar sig i moln av svavel, Pyro bränner upp polisbilar, Cyclops (James Marsden) skjuter energistrålar från ögonen, Mystique (Rebecca Romijn-Stamos) byter skepnad, allt med samma tekniska excellens. Filmskaparna vet hur de ska använda sina udda karaktärer för att skapa verkligt speciell action.

Skurkens roll fylls av både Stryker och Magneto. Den förre är betydligt ondare än den senare, som liksom i förra filmen har motivationer som vi alla kan relatera till. Moralen i filmen är inte svartvit utan en gråskala, ungefär som i verkligheten.

X-Men 2 har trovärdiga karaktärer, bra dialog, utmärkta effekter, spännande action, och bryter mot alla traditioner och regler genom att vara en uppföljare som är bättre än sin företrädare.