RecensionScary Movie 4

Jag är inget superfan av Scary Movie filmerna. Visst - jag tycker det är otroligt roligt med komedier och parodier men det blir lite tråkigt när man tar en hel handling från en eller ett par filmer. Därför tycker jag det är roligast när man stoppar in referenser istället för att skapa en film helt efter ett existerande manus eftersom de bitarna som inte då är så roliga blir mest som en mindre välspelad och mindre välgjord upprepning.

I Scary Movie 4 är det främst Världarnas Krig som ligger till grund för manuset, friskt blandat med en del The Village och så massa små skämt från andra filmer det parodieras på. Inledningen med Dr. Phil och Shaquille O'Neal i en scen som driver med filmen Saw är faktiskt ganska rolig och det hela börjar bra. Men sedan blir det tyvärr som jag hade en föraning om; vissa skämt är riktigt roliga men filmens handling och driv i sig är tröttsamt tråkigt stundtals. Lika ofta som jag sitter och är imponerad över hur man får en del scener och skämt så klockrena lika ofta är jag förundrad över hur man slarvar bort materialet på att man så gärna vill följa andra filmers handling och yta för att ge plats för skämten och referenserna till dem. Regissören David Zucker som ligger bakom många komedier som exempelvis \"Den nakna pistolen\" slarvar riktigt mycket stundtals med regin och vart det hela ska ta vägen - och kanske är det alldeles för mycket att kräva av en sådan här film där många tonårskillar förmodligen tycker det är skitkul hela tiden - men jag vill ändå försöka få ut någonting mer utav det annars finns det många andra komedier som är så mycket roligare och bättre.

Jag vet att många älskar Scary Movie-filmerna för att de tycker vissa skämt är så klockrena och det låter alltid så träigt och sådär typiskt gnälliga recensenter att tro att man vet \"bättre\" om film och kritisera allting som är anpassat för den stora massan av tonårspublik. Men faktum är att det bortom en del skämt och att driva med stora blockbusterfilmer inte finns något innehåll. Sedan kan man välja om man bryr sig om det eller inte. Precis som en parodi som \"Not another teen movie\" lyckas vara rolig i vissa skämt och vinkningar åt andra filmer blir det bara platt när handligen bara är en tam variant av en annan film istället för att vara en nyskriven sådan med just skämt och parodier.

Scary Movie har en bra längd, är rolig när den bara försöker vara kul i sina skämt utan att någonsin riktigt komma upp i riktiga gapskratt. Om man kan erkänna för sig själv och för andra att den är helt anpassad för den publik man tillhör tycker man säkert att det är skitkul i vissa scener. Men det finns så mycket mer som är betydligt roligare och bättre än det här; \"Den nakna pistolen\" till exempel.