RecensionRovdjuret

Fräck 80-talsaction och en milstolpe i effektmakeri (okej, tiden har gått snabbt framåt) då det begav sig 1987. Specialeffektsmakaren Stan Winston och hans gäng blev välförtjänt Oscarsnominerade för sitt arbete på Rovdjuret.

Rovdjuret utspelar sig i ett sydamerikanskt land där gerillakrig råder och ett gäng amerikanska soldater på hemligt uppdrag precis försvunnit spårlöst.
En ny grupp med gisslanfritagningar som specialitet sätts in för att både ta reda på vad som hänt den förra gruppen samt att fullfölja deras uppdrag som innefattar en fritagning av amerikanska politiker som störtat med en helikopter mitt i djungeln rakt i gerillans händer.
Gruppen, med Major Alan Schaeffer alias Dutch (Schwarzenegger) i spetsen består av sex vältränade soldater med olika expertisområden. Gruppen utökas snart med en gammal bekant till Dutch (Carl Weathers) och tillsammans sänks de ner i den djupa djungeln.
Efter ett tag börjar gruppen fatta misstankar om sitt uppdrag samt om den nye medlemmen i gruppen verkligen har rent mjöl i påsen. Under tiden misstänker de också att de är förföljda av något som inte riktigt hör hemma på moder jord.

Rovdjuret är en hårdkokt action av klassiskt 80-talssnitt. Filmer som denna görs inte längre, det finns inte längre några stora actionhjältar som Arnold eller Stallone som i stort sett kunde bära en hel film själva bara manuset innehöll rejält med slagsmål och skottlossning.
Nu är ju Rovdjuret mer än bara skottlossning och slagsmål, det är en thriller i samma stil som \"Hajen\" och \"Alien\" där huvudpersonerna i filmen inte vet vad som jagar dem och känslan av att monstret kan dyka upp var och när som helst är levande i högsta grad.

Effekterna bär filmen men skådespelarna gör också de ett bra jobb. Förutom Arnold (som ligger över sitt snitt) så är det karismatiskt spel av både Bill Duke och Sonny Landham (den sistnämnde var anledningen till att en livvakt fick hyras in till filminspelningen, inte för Landhams eget beskydd utan för att de övriga skådisarna fruktade hans korta stubin och eldiga temprament).
Shane Black syns även han i en liten roll (han skulle efter denna film lägga skådespelet på hyllan för att skriva manus, detta har reulterat i bland annat \"Dödligt Vapen\" och \"Kiss, Kiss, Bang, Bang\"). Jesse Ventura som spelar Blain blev senare vald till Guvenör i Minnesota.

Manuset har många klassiskt grabbiga repliker (\"Stick Around\") som gör filmen både bättre och kanske mer överdriven.
Filmen är klart bäst i början för att mot slutet gå mot att nästan bli alltför fånig, men det väger aldrig riktigt över kanten och betyget blir därför snudd på en fyra.

Rovdjuret har fått två stycken ganska usla uppföljare (\"Rovdjuret 2\" 1990 och \"Aliens vs Predator\" 2004) som inte matchar orginalet ett dugg.
Regissör McTiernan hade inget med uppföljarna att göra utan gick istället vidare med en annan klassiker i genren efter Rovdjuret, \"Die Hard\".