RecensionThe Patriot

En av USA.s främsta immunologer har sagt upp sig från CIA.s avdelning för biologiska vapen och arbetar nu som läkare i en liten stad någonstans på landsbyggden. Han trivs med detta jobb och använder sig i stor utsträckning av naturmediciner istället för \"vanliga\" mediciner. Dock förstörs denna idyll när en lokal milisgrupp som vill störta staten släpper ut ett extremt farligt virus. Snart inser man att detta virus, som ursprungligen framställdes av militären, inte bara hotar att utplåna alla människor i detta område utan hela USA är i fara eftersom vaccinerna som fanns visar sig vara overksamma. Viruset har muterats.

Efter att ha läst denna handling och lagt ihop den med det faktum att Steven Segal spelar huvudrollen har nog de flesta redan räknat ut att detta inte kan vara en bra film. Alla som har gissat så har gissat rätt! Detta är en dålig film och jag rekomenderar alla att lägga sin tid på något annat än att se den!

Ni som ändå väljer att se denna film, antigen för att ni av någon outgrundlig anledning tycker att Segal är bra eller för att ni helt enkelt inte har något bättre för er, vill jag bara säga att tiden ändå inte är helt bortslängd. Det är nämligen så att filmen ofta tenderar att bli rätt lustig trots att det helt säkert inte var filmmakarnas intention. Det lustiga är att de istället för att bara nöja sig med att göra en vanlig våldsförhärligande skräprulle har försökt göra en film som kombinerar meningslöst övervåld med en vetenskaplig inspirerad intrig kryddat med ett budskap om vikten av att leva i fred med andra och att leva i samklang med naturen. Detta blir förstås rätt komiskt!

Det mest komiska med filmen, förutom undermåliga skådespelarinsatser och försök till flummig freds- och alternativmedicinpropaganda, är det faktum att filmmakarna utan att ta reda på ens de mest grundläggande fakta om virus och immunförsvar försöker att skilldra hur sådan forskning går till. Bland annat inser man mycket snabbt att de inte vet skillnaderna mellan virus och bakterier. Det bästa i hela filmen är när Segal spelar den skicklige forskaren som med allvarlig min skall försöka framställa antikroppar mot viruset och på det sättet rädda mänskligheten. Det kanske inte låter så kul men när man som jag pluggar biomedicin och ser att han i filmen använder metoder som man egentligen använder till organisk kemi för att framställa antikropparna så tycker man att det är väldigt humoristiskt. Det är ungefär som om man i en film skulle se en mekaniker försöka reparera en bilmotor genom att rota runt i handskfacket. Jag har aldrig gillat Segal men nu måste jag ändå ändra uppfattning. Segal är KUL!!!

Vidare försöker filmen få med en fredstuch när man ser soldater som vandrar på vackra sommarängar med automatkarbinerna på ryggen och plockar blommor som skall användas för medicinframställning. Detta efter att Segal utan att reflektera över det under filmens gång med hjälp av kraftigt övervåld haft ihjäl ett dussin skurkar eller fler. Jag anser att Segal, som är Buddhist, borde ta sig en ordentlig funderare över vad som är och vad som inte är förenligt med buddhismens budskap!

Denna film får en svag 2.a av mig. Det finns ju trots allt flera filmer som är sämre än denna!