RecensionGarden State

Zack Braff, för svenska folket kanske mest känd som den självmedvetne Dr Dorian i TV-serien \"Scrubs\" har skrivit manus och regisserat denna film där han själv spelar huvudrollen.

Filmen handlar (kanske inte alldeles helt överraskande) om en något vilsen ung mans möda med att finna sig tillrätta i tillvaron. Och ja, man myser och man ler och man faller för hans karaktär.

Fast filmen gräver sig överraskande nog (i alla fall för mig som nöjt mig med just lite ”feelgooderier\") lite djupare ner än så. Vår huvudperson visar sig brottas starka känslor han stängt ute med hjälp av antidepressiva tabletter sedan barndomen och det dämpade behovet av att känna sig förstådd börjar bubbla upp till ytan.

När vår huvudperson, Andrew, ett decennium efter att ha flytt den lilla hemorten så fort det bara gick och med en halvmisslyckad skådespelarkarriär i bagaget återvänder för att gå på sin mors begravning, får vi följa med honom några veckor i vad som kommer visa sig vara en avgörande epok i hans liv. Här stöter vi på några riktigt sköna karaktärer; de gamla barndomsvännerna, de där halvkriminella och patetiska typerna som aldrig flyttade därifrån, en alldeles, alldeles underbart galen identitetssökande ung kvinna (förtjusande spelad av Natalie Portman) som visar sig ha en förlösande effekt på Anderw.

Jag måste också tillägga att miljöerna är riktigt tilldragande och valda med omsorg. De är sådär lagom absurda utan att det känns för tillrättalagt.

Jag ger Garden State en fyra.
Och för alla oss som växt upp i en liten ort, flytt fältet och på lite äldre dar av olika anledningar tagit sig en lite längre återvändare än de obligatoriska hälsa-på-föräldrar-visiterna ser kanske filmen med extra förtjusning.