RecensionE.T.: The Extra-Terrestrial

Regissören Steven Spielberg har bara gett oss mästerverk som har fått publiken att vilja gå på bio mer än nånsin. Att han kan göra vad som helst till ett mästerverk märkte man när han år 1982 gav sig an uppgiften att göra den film som skulle komma att bli en av filmhistoriens bästa:
\"E.T. - The Extra Terrestrial\".
Innan dess hade Spielberg redan gjort klassikerna \"Hajen\" 1975, \"Närkontakt av tredje graden\" 1977 och \"Jakten på den försvunna skatten\" 1981. Nu gjorde han en familjefilm om vänskap mellan människa och rymdvarelse med en fantastiskt beskrivelse på hur man ser på vuxna från ett litet barns ögon.

Handling:
\"E.T.\" handlar om en rymdvarelse som blir övergiven av sina vänner efter ett besök på jorden. Han hittas av en ung pojke vid namn Elliot (som spelas gudomligt bra utav Henry Thomas) som tar hand om honom i hemlighet och beskyddar honom från oförstående vuxna och ifrån vetenskapsmän. Hans äldre bror och hans lillasyster hjälper också till med att ta hand om det lilla \"monstret\" som dom kallar för just E.T.!!
Elliot och E.T. blir bästa vänner och det skapas en telepatisk kontakt mellan dom båda och samtidigt så håller lömska vetenskapsmän på att spana runt omkring i det bostadsområde där de bor.

Detta är förmodligen en av filmhistoriens bästa filmer där en filmlogga (AMBLIN Entertainment) gjorde sin entré i scenen där E.T. och Elliot cyklar/flyger i luften med månen bakom sig. Allt från effekterna, manuset, klippningen, fotot och framför allt John Williams fantastiska musikstycken som folk idag fortfarande kommer ihåg. Filmen belönades såklart med Oscars och då med hela 4 stycken (bl.a. för Bästa film).
Själv var jag inte ens född när filmen kom upp på bio (och ansågs då vara för hemsk för dom yngre barnen vilket i Sverige ledde till en liten strejk).
Men jag har nu sett den på DVD-utgåvan som kom ut år 2002 (när filmen firade 20 år) och även jag blir så förbaskad rörd och glad utav att se detta mästerverk som håller än idag. Det går rakt och djupt in i mitt hjärta (ungefär som en Disneyfilm gör ibland) och det gör att jag bara kan ge filmen en 5:a!! Ett MÄSTERVERK och framför allt KLASSIKER!!!!