Recension21 gram

Livet är bräckligt. Balansgången mellan kärlek och hat är komplicerad och 21 gram kan vara skillnaden mellan liv och död.

Paul Rivers hjärta är på väg att slå det sista slaget, Cristina Pecks förlorar i ett slag hela sin familj efter Jack Jordans vårdslösa bilfärd som för alla tre människoöden samman.

21 gram skildrar fragment av ett skeende som bottnar i en gemensam tragedi och precis som livet självt kan det linjära och logiska vara lika frånvarande som kunskapen om vad som egentligen är rätt och fel.

Den mexikanske regissören Alejandro Gonzalez Innaritu debuterade år 2000 med det inhemska dramat Amores Perros. 21 gram utspelar sig i USA men mycket står att känna igen från den första filmen. Starka personporträtt som målas samman i mörka färger är bärande också i 21 gram. Just personporträtten och rollprestationerna är också filmens stora styrka. Sean Penn, Naomi Watts och Benicio Del Toro fyller de bärande rollerna med en enorm kraft. Utöver denna magnifika trojka finns också starka biroller, till exempel Melissa Leo som Jack Jordans familjevärnande fru.

21 gram är en film om skuld utan att för den sakens skull döma någon. Goda intentioner förvanskas av ödets nyckfullhet och den mänskliga faktorn är något som filmen ständigt funderar kring. 21 gram är också en väldigt vacker film i all misär den så ofta uppehåller sig vid. Karaktärernas hoppfullhet och strävan efter att komma tillrätta med tillvaron fångas av ett fantastiskt foto och närgången handkamera.

Alejandro Gonzalez Innaritu visar än en gång att han är en stor regissör och livbetraktelsen 21 gram är ett storverk.