RecensionFantastic Four

Nästan alla unga pojkar leker och drömmer om att ha övernaturliga krafter. I sina djupaste fantasier lever man ut de höga önskningarna om att kunna vara överlägsen och regera över jordens onda individer. Marvel är väl det närmsta man kan komma att se sina drömmar på papper, och på senare år har Marvel också blivit förevigat på film. Min första upplevelse med Marvel, på vita duken, var den mörka och säregna \"The Crow\" (1995). Imponerande action med fartfyllda scener är ett återkommande tema sen den tidigare nämnda filmen satte standarden för förpackningen som Marvel-baserade filmer representerar. De senaste åren har vi fått \"X-Men\", \"Spiderman\" och inte minst min personliga favorit, \"Sin City\". Flera filmer baserade på fantasifyllda hjärnors djupaste tankar, och de är alltid lika pricksäkra och jag är alltid adrenalinfylld och avundsjuk när jag stiger ut ifrån biografen.

Den här gången har en av mina favoritserier, \"Fantastic Four\" anlännt för att visa upp sin charm. En i Sverige ganska okänd serie, som tidigare inte fått lika stort utrymme som \"Spiderman\", \"Superman\", \"Batman\" etc.. Men kan den ändå locka den vanliga svenska invånaren? Det är frågan.

Reed Richards (Ioan Gruffudd), Sue Storm (Jessica Alba), Johnny Storm (Chris Evans) och Ben Grimm (Michael Chiklis) är fyra astronauter som skickas ut i rymden på uppdrag. Men rymden är inte lika förutsägbar som astronauterna tror, och de hamnar i en mystisk rymdstorm. En vild upplevelse för att rädda varandra utspelas, och teamet kan till slut tas tillbaka till jorden. Väl där så får de genomgå tester, men det är först när de ger sig ut i den verkliga världen igen som de märker att deras DNA har modifierats och de har fått övernaturliga krafter. En blir brinnande, en blir osynlig, en blir otroligt stark och hård och en blir tänjbar. Senare så blir deras nyvunna krafter exposerade för media och hjältarna blir kända för allmänheten. Något som gör deras liv ännu mer komplicerade än vad de tidigare hade kunnat ana.

Men även fast våra hjältar inte är onda och helst skulle vilja bli av med sina krafter, så kommer de att komma till användning. Victor von Doom (Julian McMahon), som finansierade hela rymdresan, blev också ändrad av rymdstormen. Hans modifiering blir dock inte känd då han inte hjälpte teamet att rädda varandra. Von Doom som förlorat sitt företag tack vare den misslyckade resan inser snart att hans krafter kan ge övertag och makt. Han kan också få hämnd på Reed Richars, som stal hans tidigare flickvän Sue Storm mitt framför ögonen på honom.

Även fast jag vill säga att denna filmen är kanon, så måste jag nog nöja mig med att säga att den bara var okej. Skådespelarinsatserna är mediokra men dock passande. Jessica Alba är fängslande som vanligt. Hennes skönhet och mjuka framtoning går inte att tycka illa om. En sådan vacker skönhet har inte slagit igenom sen Kate Beckinsale visade upp sig i \"Pearl Harbour\". Hennes bror i filmen, Johnny Storm, spelad av Chris Evans, ger ett coolt och roligt intryck. Offrande och utnyttjande av sina krafter är hans motto. Den ända som inte ser publiceringen av dem som något negativt. Övriga sådespelarinsatser är inte särskilt utstående. Visst är McMahons ego-attityd som vi tidigare sett i \"NIP/TUCK\" underbar för en vass superskurk. Och visst är Chiklis hårdhet, som vi tidigare sett i \"The Shield\", väldigt övertygande. Men det är inga stora insatser som bör påpekas för att motivera och locka sina vänner att gå och se filmen.

Actionscenerna i filmen är aggressiva och fartfyllda, något som är standard för marvel-filmer. Specialeffekter som mixtrar med hjältarnas krafter, samt alla explosioner, ger en wow-känsla. Tyvärr så känns det som att man har sett dem någonstans förut, för allting är väldigt \"X-Men\" och \"Hulk\" influerat. Filmen är rätt så kort, så man blir inte trött. Den levererar det man hade förutsett och det man har blivit bortskämd med att Marvel står för.

Regissören Tim Story, som tidigare givit oss \"Taxi\" och \"Barbershop\" visar att han kan ge oss action och inte bara komedi som han brukar. Det är kul att han försöker, men jag tycker han borde dra ut på storyn och förlänga slutet. Han borde dock framför allt inte göra allting så snabbt. För även om kortheten kanske räddar filmen från att bli långtråkig så ger den också ett sug efter mer och en avsaknad av att han inte vill försöka att ge oss något nytt och säreget för just hans konstverk.

Jag ville mest se denna filmen för mitt stora engagemang och sug som kommit efter att man sett \"Sin City\". Jessica Alba i blont hår är vackert och lockande. Hon kommer bli stor, om hon inte redan räknas som stor. För hon kan verkligen dra folk till att gå på bio, och sådant lockar stora regissörer.

Filmen är värd den lilla slanten som man får betala för ett biobesök idag. Du får, som jag tidigare skrivit, en okej upplevelse. Inte mer, inte mindre.