RecensionSin City

Sin City är baserad på Frank Millers serietidning med samma namn och tre olika historier berättas, som utspelar sig i staden Basin City, fylld av korrupta poliser, beväpnade prostituerade och massor av våld.

Det här är andra gången som jag ser Sin City. Jag har avvaktat med en recension eftersom jag var lite osäker på vad jag tyckte om filmen första gången jag såg den. Sin City är en mycket bra och underhållande film, framför allt en väldigt snygg sådan också. Jag gillar idén med hur man blandar svartvitt med enstaka färgglada objekt, och slutresultatet blir en väldigt snygg film. Jag tänkte sällan på att väldigt mycket omkring karaktärerna är datorgjort, med tanke på hur snyggt det var.

Det som gör Sin City så skön att se på är attityden. Det är så coolt med alla cyniska karaktärer som knappt andas i den ruttna staden och just den attityden är klockren. Trots att alla är onda i denna story så sympatiserar man med många och även de som man inte sympatiserar med kan man inte låta bli att ändå tycka om. T.ex. Elijah Woods tysta kannibal, som är extremt skön. Just karaktärerna är nåt som filmen lyckas med och det med hjälp av en imponerande rollista, där alla skådespelare verkligen passar i situationerna. Kan inte klaga på någon här.

Som sagt så består filmen av tre parallella handlingar, varav min favorit handlar om Mickey Rourkes karaktär Marv. Väldigt actionfylld historia om en vanställd och extremt stark person som gör allt för att hitta sin kärleks mördare. Det är verkligen stor glöd i den historien som passar perfekt med miljön. Även Bruce Willis som polis var inte fel.

Däremot tyckte jag lite sådär om den tredje historien som handlar om Clive Owens karaktär. Ibland var den riktigt vass (kanske för att Tarantino var med och regisserade några scener), men den kändes lite utdragen. Sen måste jag nämna den coola prologen med Josh Hartnett, som gör en bra och mystisk roll för en gångs skull. Tyvärr har Sin City lite svackor i handlingen då och då, vilket gör att den känns lite utdragen i den tredje historien, men jag njöt ändå av alla miljöer och stilen helt enkelt.

Frank Miller borde vara väldigt stolt att filmen blev som den blev. Nu har jag inte läst Sin City-serien (eller grafisk novell som man borde säga), men jag får ändå känslan av att det är en mycket lyckad adaption, med tanke på att Miller lät Rodriguez göra den, trots att han var väldigt emot att sälja rättigheterna. Det var tur att han lät Rodriguez regissera till slut, för resultatet blev ett visuellt mästerverk som jag tyckte om, om man bortser från svackorna i handlingen då och då.