RecensionGarden State

Garden State är en film gjord av Zach Braff som man också kan se i serien \"Scrubs\" där han spelar J.D. Detta är hans debutfilm och den har fått väldigt bra kritik världen över.
Garden State handlar om en kille vid namnet Andrew som har levt på antidepressiva mediciner sedan han var nio år. Detta har gjort honom till en känslorubbad person som inte känner något. I början av filmen bor han L.A. där han försöker bli en skådis och han har inte varit hemma på flera år. En dag får han ett telefonsamtal från sin pappa som berättar att Andrews handikappade mamma har dött. Detta gör att Andrew lämnar sina mediciner i L.A och åker tillbaka till sin barndomsstad i New Jersey.

I New Jersey träffar han på sin pappa, som han har en väldigt kall relation till och som även är Andrews psykolog, och sina gamla barndomskompisar. På sin andra dag där går Andrew till en doktor och i väntrummet träffar han en bubblig och glad tjej, Sam, som spelas av Natalie Portman. Det visar sig att Sam lider av epilepsi och att hon är väldigt speciell på ett bra sätt.

Sam gör att Andrew vågar öppna upp sig, lär sig att känna något igen och vågar leva. Andrew och Sam börjar träffas varje dag och i Andrews kaos där han försöker hitta tillbaka till sig själv och försöker hitta ett lugn som han har saknat så växer en kärlek fram mellan dessa två. Frågan är, kommer det hålla eller inte?

Det som jag tyckte var riktigt bra med filmen Garden State var dess mysiga miljö som gav filmen värme och liv, som den behövde. Och Natalie Portmans insats hjälpte otroligt mycket, hennes närvaro lyste upp hela skärmen.
Men ibland kunde filmen bli lite långtråkig. Den påminnde mig lite om filmen \"Lost in translation\", den har den där dämpade stämningen och de fina dialogerna, men ibland blir det för mycket och Zach lyckas inte hålla Lost in translation-kvalitet. Men man ska komma ihåg att det är ju faktiskt hans debutfilm, han försöker bara hitta sin stil och enligt mig är han är på rätt väg.

Garden state är enligt mig en jättegullig kärleksfim som är värd en fyra. Det är mycket tack vare Natalie Portman som gör filmen sevärd. Hennes insats är underbar och ger Zach Braffs debutfilm en chans att överleva länge och man ser fram emot han nästa film.